Článek
Od začátku července je tedy každá již existující nebo nově zaregistrovaná webová stránka využívající službu Cloudflare dotázána, zda umožní technologickým společnostem přístup ke svému obsahu, píše web CNBC.
Nová technologie cílí na boty umělé inteligence, také známé jako crawlery. Jedná se o programy, které procházejí weby, indexují a shromažďují velké množství dat. To je klíčové pro způsob, jakým technologické firmy, jako je například OpenAI a Google, budují, trénují a provozují své systémy.
Zatímco dříve internet odměňoval tvůrce tím, že přiváděl uživatele přímo na jejich webové stránky, dnes tento model narušují AI crawlery – shromažďují texty, články a obrázky a na jejich základě generují odpovědi, aniž by uživatel musel navštívit původní zdroj. Tím vydavatelé přicházejí o důležitou návštěvnost a následně o příjmy z online reklamy.
„Crawlery s umělou inteligencí neomezeně získávají obsah webových stránek. Naším cílem je vrátit moc do rukou tvůrců a zároveň pomáhat společnostem s umělou inteligencí v inovacích,“ uvedl v nedávném prohlášení Matthew Prince, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Cloudflare.
„Jde o zajištění budoucnosti svobodného a živého internetu pomocí nového modelu, který bude fungovat pro všechny,“ dodal.
Publishers, we see you! 🙌 Cloudflare just launched pay per crawl to put control over your content back where it belongs.
— Cloudflare (@Cloudflare) July 2, 2025
Now, crawling is more transparent and controlled, by default, creating a better web ecosystem for creators like you. This is about real content… pic.twitter.com/yatB5LSBIm
Zlomový krok pro provozovatele webových stránek
Další novinkou je také program Pay Per Crawl (platba za prohlédnutí) umožňující webovým stránkám a vydavatelům stanovit cenu za přístup umělé inteligence k jejich obsahu. Zájemci si tak mohou zobrazit ceny a rozhodnout se, zda se za poplatek zaregistrují nebo přístup odmítnou, píše web The Verge.
Tato služba je prozatím dostupná pouze pro skupinu některých předních vydavatelů a tvůrců obsahu. „Chceme zajistit, aby společnosti zabývající se umělou inteligencí mohly používat kvalitní obsah správným způsobem – se souhlasem a kompenzací,“ vysvětlila společnost Cloudflare.
Podle generálního ředitele společnosti Condé Nast (vydává tituly jako GQ, Vogue a The New Yorker) Rogera Lynche se jedná o zlomový krok pro webové stránky a jejich vydavatele.
„Jde o důležitý krok k vytvoření spravedlivé výměny hodnot na internetu. Ta chrání tvůrce, podporuje kvalitní žurnalistiku a zavazuje firmy zabývající se umělou inteligencí k odpovědnosti,“ napsal ve svém prohlášení.
Společnost Cloudflare již delší dobu pomáhá majitelům domén v boji proti crawlerům umělé inteligence. Firma začala již v roce 2023 umožňovat webům boty blokovat. Ovšem pouze těm, kteří respektovali pravidla uvedená v souboru robots.txt – tedy nezávaznou dohodu, jež naznačuje, zda boti smějí obsah webu procházet a sbírat.
V září loňského roku firma navíc spustila nástroj, který webům dovoluje blokovat všechny AI boty pomocí jednoho kliknutí. Nyní Cloudflare posouvá ochranu dál – tuto funkci nastavuje jako výchozí pro všechny webové stránky, které využívají její služby.
Co je to Cloudflare
Cloudflare je takzvaná síť pro doručování obsahu neboli CDN. Pomáhá firmám rychleji poskytovat online obsah a aplikace tím, že data ukládá do mezipaměti blíže ke koncovým uživatelům. Hraje významnou roli při zajišťování každodenního bezproblémového přístupu lidí k webovému obsahu.