Hlavní obsah

Umělá inteligence mění filmový průmysl. Tvůrcům šetří čas i peníze

5:22
5:22

Poslechněte si tento článek

Revoluce v natáčení filmů je v plném proudu. Díky novým nástrojům založeným na umělé inteligenci dokážou filmaři snadno generovat storyboardy, vytvářet digitální kulisy či analyzovat scénáře. Technologický pokrok podle odborníků zásadně mění pravidla hry, a to nejen v Hollywoodu. Kritici však vyjadřují obavy z porušení autorských práv.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Americký bombardér stealth letí po tmavnoucí obloze směrem k Íránu. V Teheránu mezitím osamělá žena krmí toulavé kočky uprostřed trosek po nedávných izraelských náletech, píše web The Guardian.

Pro nezasvěceného diváka by se mohlo jednat o filmové převyprávění geopolitické krize, která se odehrála sotva před několika týdny, narychlo natočené kdesi na Blízkém východě.

Navzdory naleštěnému produkčnímu vzhledu se však nikde nenatáčelo, žádné lokace neexistují a žena krmící toulavé kočky není herečkou. Jedná se totiž o umělou inteligenci.

Foto: archiv tvůrců

Ukázka z AI filmu Midnight Drop

Působivé záběry s pomocí AI

Působivé záběry představují hrubý sestřih dvanáctiminutového krátkého filmu s názvem Midnight Drop, který se věnuje fiktivnímu americkému útoku na íránská jaderná zařízení. Snímek natočili režiséři Samir Mallal a Bouha Kazmi minulý měsíc.

Inspirací pro klíčovou scénu se stal detail ze zpráv o bombardování – příběh ženy, která se v tichých ulicích Teheránu starala o toulavé kočky. Právě na základě této informace dokázali filmaři vytvořit emotivní sekvenci s vizuální silou srovnatelnou s hollywoodskou produkcí.

Samir Mallal, oceňovaný dokumentarista z Londýna, jenž má za sebou spolupráci se značkami jako Samsung či Coca-Cola, tak díky umělé inteligenci objevil nový formát vyprávění – takzvané filmové zprávy.

„Chci dokázat, že je možné tvořit kvalitní a profesionální obsah rychle – tempem, jakým se vyvíjí současná kultura. Zvlášť Hollywood je v tomhle ohledu neuvěřitelně pomalý,“ řekl Samir Mallal.

„Náš tvůrčí proces spočívá v tom, že vytváříme špatné věci, abychom se dostali k těm dobrým. Nejlepší špatné nápady máme rychleji. Díky umělé inteligenci se však tento proces urychluje,“ dodal.

Směsice AI nástrojů

K výrobě svého AI filmu režiséři použili směsici AI nástrojů, včetně Sory od OpenAI, Midjourney a nástroj společnosti Google pro tvorbu filmů Flow.

Ten je poháněný technologií Veo3, vytváří řeč, zvukové efekty a šum na pozadí. Od svého květnového vydání má tento nástroj výrazný dopad na YouTube, který rovněž patří společnosti Google, a sociální média obecně.

Pro přístup ke službě Flow si uživatelé musí předplatit alespoň službu Google AI Pro, která začíná na 422 Kč měsíčně, nebo pak nejpokročilejší verzi prostřednictvím služby Google AI Ultra stojící 5268 Kč měsíčně.

Foto: screenshot webu Flow

Ukázka AI nástroje Flow

Teheránský film s názvem Midnight Drop je následovníkem snímku Spiders in the Sky, který je rekonstrukcí červnového útoku ukrajinského dronu na ruské bombardéry.

Mallal, jenž sám režíroval film Spiders in the Sky, zvládl za pouhé dva týdny vytvořit film o útoku na Ukrajinu – projekt, který by před érou umělé inteligence vyžadoval milionové rozpočty a minimálně dvouletý vývoj.

„Pomocí umělé inteligence by mělo být možné vytvářet věci, jež jsme nikdy předtím neviděli,“ řekl Mallal. „Ještě nikdy jsme neviděli filmové zpravodajství, které by se otočilo za dva týdny. Ještě nikdy jsme neviděli thriller založený na zprávách natočený za dva týdny,“ dodal.

Film Spiders in the Sky byl z velké části vytvořen pomocí Veo3, modelu pro generování videí s umělou inteligencí, který vyvinula společnost Google, a dalších nástrojů umělé inteligence.

Hlasový komentář, scénář a hudba umělou inteligencí vytvořeny nebyly, ačkoli ChatGPT pomohl Mallalovi sestříhat dlouhý rozhovor s operátorem dronu, jenž tvoří páteř vyprávění filmu.

Jedna éra zábavního průmyslu skončila

Odborníci z mediálního prostředí si všímají nejen působivé rychlosti, ale i pro někoho znepokojivě snadného postupu, s jakým lze dnes podobné filmy vytvářet.

Podle televizního producenta a autora bestsellerů Richarda Osmana skončila jedna éra dějin zábavního průmyslu a začala nová. To vše proto, že společnost Google vydala nový nástroj pro tvorbu videí s umělou inteligencí, který použil právě Mallal a další.

„Viděl jsem tuhle věc a řekl jsem si: ‚No dobře, tak to je konec jedné části historie zábavy a začátek jiné,‘“ řekl Osman v podcastu The Rest is Entertainment.

„TikTok, reklamy, upoutávky nebo cokoli podobného budou do roku 2027 z většiny asistované umělou inteligencí,“ dodal.

Otázka autorských práv

V pozadí této nejnovější vlny kreativity podporované umělou inteligencí však stojí otázka autorských práv.

Ve Spojeném království jsou tvůrčí odvětví rozzuřena vládními návrhy, které mají umožnit trénování modelů na dílech chráněných autorským právem, aniž by byl vyžádán souhlas vlastníka – pokud se vlastník z tohoto procesu neodhlásí.

„Nástroje pro tvorbu filmů s umělou inteligencí jsou sice fantastické, ale na druhou stranu jsou postavené na tvrdé práci lidí. Tvůrci potřebují v novém systému rovnost, jinak přijdeme o něco cenného,“ vysvětlila poslankyně a bojovnice proti vládním návrhům Beeban Kidronová.

„Do budoucna by měl vzniknout široce dostupný a snadno použitelný program, v němž budou umělci za svou práci odměňováni,“ uzavřel Mallal.

Výběr článků

Načítám