Hlavní obsah

Méně podvádění, více porozumění. OpenAI testuje režim pro studenty

3:03
3:03

Poslechněte si tento článek

Společnost OpenAI spustila pilotní program, v jehož rámci testuje nový studijní režim svého populárního chatbota na několika amerických univerzitách. Cílem je využít umělou inteligenci jako aktivního pomocníka při výuce. Ne jako nástroj pro opisování, ale jako průvodce, který studentům pomáhá chápat látku, klást správné otázky a rozvíjet kritické myšlení. Vývojáři doufají, že tak změní způsob, jakým se technologie využívají ve vzdělávání.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Společnost OpenAI spouští studijní režim, aby podpořila zodpovědné akademické využívání chatbotů v souvislosti s rostoucími případy zneužívání nástrojů umělé inteligence na univerzitách, píše web The Guardian.

Funkce, která je přístupná přes tlačítko nástrojů chatbota, dokáže uživatele provést složitými tématy krok za krokem ve formátu podobném rozvíjející se akademické lekci, pomoct jim s domácími úkoly nebo je připravit na zkoušku.

Při zapnutém studijním režimu tak bude nový služba ChatGPT klást uživatelům otázky, aby ověřila jejich porozumění. V některých případech může dokonce odmítnout přímé odpovědi, pokud se studenti nezapojí do probírané látky.

V jednom z příkladů, které zveřejnila společnost OpenAI, chatbot ChatGPT reaguje na žádost o vysvětlení Bayesovy věty (matematického vzorce) tím, že se nejprve zeptá uživatele na jeho úroveň znalostí matematiky a na to, čeho chce dosáhnout.

Novinka by také měla být schopná komunikovat s obrázky. To znamená, že může studentům pomoci pracovat s minulými zkouškovými pracemi, pokud je do chatbota nahrají.

Smysluplné využití chatbota ve vzdělávacím procesu

Jayna Devaniová, která vede oddělení mezinárodního vzdělávání ve společnosti OpenAI, uvedla, že cílem firmy není umožnit studentům ChatGPT zneužívat. Naopak, nový nástroj má být krokem k tomu, jak chatbota využívat smysluplně a konstruktivně ve vzdělávacím procesu.

„Jak můžeme ukázat, že existují zodpovědné způsoby využívání ChatGPT, které skutečně podporují učení? Rozhodně si nemyslíme, že by tyto nástroje měly sloužit k podvodům – právě naopak. Tento krok má být příkladem, jak na to jít správně,“ uvedla Devaniová.

„Boj s akademickým podváděním si vyžádá širší diskusi napříč celým vzdělávacím sektorem. Bude nutné přehodnotit způsob hodnocení a nastavit jasná pravidla, co ještě lze považovat za odpovědné využívání umělé inteligence,“ uznala.

Studijní režim se spouští v době, kdy se akademické komunity potýkají s problémem zneužití umělé inteligence.

Deník Guardian v průzkumu porušování akademické integrity ve Velké Británii zjistil, že v letech 2023-24 bylo prokázáno téměř 7000 případů podvádění pomocí AI nástrojů. To odpovídá 5,1 případu na každých 1000 studentů. V porovnání s 1,6 případy na 1000 studentů v letech 2022-23.

Podle společnosti OpenAI více než třetina mladých dospělých ve vysokoškolském věku v USA používá ChatGPT, přičemž přibližně čtvrtina jejich zpráv chatbotům se týká učení, doučování a školní práce.

Výběr článků

Načítám