Článek
Když přemýšlíme o tom, co dělá audioknihu nezapomenutelnou, jsou to vždy ty nejlidštější momenty – zadržený dech při silných emocích, hlas rozechvělý slzami nebo věty pronesené s upřímným úsměvem, píše web The Guardian.
Podle melbournské herečky Annabelle Tudorové je to právě skvělý instinkt, který dabéři mají a co dělá z jejich vyprávění tak výjimečnou a cennou dovednost. „Hlas snadno prozradí, jak se cítíme,“ vysvětluje.
Na druhou stranu umělá inteligence dle ní tyto emoce nedokáže napodobit, přesto je teď pro hlasové herce velkou hrozbou.
V květnu totiž poskytovatel audioknih Audible, vlastněný společností Amazon, oznámil, že nově umožní autorům a vydavatelům vybrat z více než 100 hlasů vytvořených umělou inteligencí pro namluvení audioknih v angličtině, španělštině, francouzštině a italštině.
Tato zpráva se okamžitě setkala s velkou kritikou i zvědavostí napříč vydavatelským průmyslem.
„Ačkoliv si hlasoví herci myslí, že je chceme pomocí umělé inteligence nahradit, není tomu tak. Chceme pouze tímto způsobem doplnit lidské vyprávění a umožnit tak více titulům oslovit větší publikum,“ reagovalo na kritiku Audible.
Obavy o úbytek pracovních míst
I v Austrálii, kde je audioknižních vydavatelství méně a kde se začínající herci jako Tudorová na tuto práci spoléhají jako na doplňkový zdroj příjmu, sílí obavy ohledně úbytku pracovních míst, nedostatku transparentnosti a snižující se kvality.
„Namluvila jsem opravdu chlípné sexuální scény a pochybuji o tom, že umělá inteligence ví, jak zní orgasmus,“ řekla Tudorová, která namluvila už 48 knih. „Také u scén o porodu mám obavy. Ráda bych věděla, jak to chtějí obejít. Bojím se, že nízká kvalita může lidi od audioknih úplně odradit,“ dodala.
Stejný názor na umělou inteligenci má i hlasová herečka Dorje Swallowá, které se kariéra rozjela poté, co začala namlouvat romány australského autora kriminálních bestsellerů Chrise Hammera.
„Namlouvání audioknih pomocí umělé inteligence je nástroj vytvořený lidmi, jenž nechápe hodnotu, techniku a dovednosti potřebné k vytvoření kvalitních audioknih,“ vysvětlila svůj postoj Swallowá.
„Dali jsme si práci, abychom se dostali tam, kde jsme. Myslet si, že stačí zmáčknout tlačítko a dostaneme něco podobného nebo dostatečně kvalitního, je trochu úsměvné,“ dodala.
AI zlevní tvorbu audioknih
Podle prezidenta Australské asociace hlasových herců Simona Kennedyho se v Austrálii vždycky vedl boj o to, kolik si hlasoví herci zaslouží zaplatit.
S každou dokončenou hodinou audioknihy může vypravěč strávit nahráváním i dvakrát až třikrát víc času než umělá inteligence. A to se do toho ještě nezapočítává úvodní čtení knihy, kterým se musí seznámit s příběhem a postavami.
„Můj osobní názor je, že u zavádění vypravěčů s umělou inteligencí jde spíš o kvantitu než kvalitu. Vydavatelé se zkrátka snaží proces zlevnit. Bohužel na to nakonec doplatí reální hlasoví herci,“ řekl Kennedy, který svou asociaci založil v reakci na hrozbu umělé inteligence.
Oznámení společnosti Audible ho téměř nepřekvapilo, ale jedná se podle něj o dost hloupý krok. „Dabér audioknih má s posluchačem zvláštní a důvěrný vztah. Snažit se tak udělat něco, co je méně propojující, je opravdu nesmyslný krok,“ dodal prezident asociace.
Nedostatečná regulace umělé inteligence
Dalším velkým problémem je nedostatečná regulace umělé inteligence v samotné Austrálii. Zatímco EU má svůj vlastní zákon o AI, Čína a Španělsko mají zákony o označování obsahu vytvářeného umělou inteligencí, Austrálie zaostává.
„Neexistují žádné zákony, které by bránily získávání dat, nesouhlasnému klonování hlasů, vytváření deepfake obrázků a videí nebo označování obsahu generovaného umělou inteligencí a jeho původ vodoznakem,“ vysvětlil Kennedy.
Tudorová, Swallová, ale i Kennedy se domnívají, že i přes rychlost a nízkou cenu umělé inteligence budou mít velké společnosti problém zcela nahradit lidské hlasové herce. Důvodem je mimo jiné i to, že řada autorů se proti tomu bude aktivně bránit.
Zda si však posluchači rozdílu vůbec všimnou, se teprve uvidí. „Noha je už na plynu a my míříme přímo do dystopie,“ uzavřela Tudorová.