Hlavní obsah

AI má šetřit čas i peníze. Místo toho firmy platí za opravy chyb

5:02
5:02

Poslechněte si tento článek

Firmy čím dál častěji sahají po umělé inteligenci (AI), aby ušetřily čas i peníze. Výsledkem však často bývá nekvalitní obsah nebo technické chyby, které poté musejí opravovat za velký obnos peněz. Profesionálové jako Sarah Skiddová, Sophie Warnerová nebo Kashish Barotová díky tomu získávají práci – opravují, co umělá inteligence nezvládla.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

V posledních několika letech se rozmohla generativní umělá inteligence a podniky se obracejí na systémy, jako je ChatGPT vyvinutý společností OpenAI a Google Gemini, aby nejenom ušetřily čas i peníze, ale také změnily obchodní postupy, píše web BBC.

Podle výzkumu Federace malých podniků více než třetina (35 %) plánuje do dvou let rozšířit využívání AI, přičemž u těch, které usilují o rychlý růst tržeb, se tento podíl zvýší na 60 %.

Foto: archiv odbornice

Manažerka Sarah Skiddová si vydělává zlepšováním kopií psaných umělou inteligencí.

Některé firmy však až příliš spěchají, což často přináší více práce a nákladů, než bylo původně zamýšleno. Své o tom ví manažerka produktového marketingu žijící v Arizoně, která píše pro technologické a začínající společnosti, Sarah Skiddová. Té chyby způsobené umělou inteligencí vydělávají slušné peníze.

V květnu ji oslovila agentura, aby urychleně přepracovala webové stránky. Ty byly vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence pro klienta z oblasti pohostinství.

To, co mělo ušetřit peníze, naopak způsobilo řadu problémů. „Byl to typický text vytvořený umělou inteligencí – příliš jednoduchý a zcela bez šťávy. Musela jsem ho úplně celý předělat,“ popsala Skiddová.

Manažerka strávila přepisováním asi 20 hodin a za práci si naúčtovala přibližně 100 dolarů (2108 Kč) za hodinu, tedy 42 tisíc korun.

Dle Sarah je umělá inteligence nejenom dobrým zdrojem peněz, ale také vynikajícím zdrojem informací. „Můj manžel a syn jsou dyslektici a psaní je pro ně velmi obtížné. Cokoli, co jim pomůže psát, může změnit život,“ vysvětlila.

Webové stránky v režii AI

Podobnou zkušenost s umělou inteligencí má i spolumajitelka digitální marketingové agentury Create Designs v Hampshire ve Velké Británii Sophie Warnerová.

V posledních několika měsících zaznamenala nárůst počtu žádostí o pomoc od klientů, kteří zkusili rychlé řešení pomocí AI, ale místo výsledků narazili na potíže.

„Dříve nám klienti posílali zprávy, pokud měli problémy se svými stránkami nebo chtěli zavést nové funkce. Nyní se obracejí nejprve na ChatGPT,“ řekla Warnerová.

„Klienti pak přidávají na své weby kód vygenerovaný pomocí chatbota, což u některých případů vede k pádu stránek a zvýšenému riziku hackerských útoků,“ dodala.

Foto: archiv odbornice

Spolumajitelka digitální agentury Sophie Warnerová vzdělává své klienty ohledně používání umělé inteligence.

Warnerová poukazuje na jednoho klienta, který místo rychlé ruční úpravy stránky s událostmi (trvalo by to zhruba 15 minut) zvolil řešení přes ChatGPT. Výsledná chyba jej nakonec přišla na 360 liber (10 290 Kč) a tři dny výpadku provozu.

Podle ní se to stává i větším klientům. Ti to ale nechtějí přiznat. „Trávíme více času vzděláváním klientů o důsledcích používání AI. Často musíme účtovat i poplatek za vyšetřování, abychom zjistili, co se pokazilo, protože to nechtějí přiznat. Proces nápravy těchto chyb trvá mnohem déle, než kdyby se vše od začátku konzultovalo s odborníky,“ dodala Warnerová.

Výdělek v důsledku chyb umělé inteligence

I copywriterka Kashish Barotová z Gudžarátu na severozápadě Indie vydělává v důsledku chyb umělé inteligence. Pro americké klienty upravuje texty vytvořené umělou inteligencí tak, aby působily přirozeněji a zbavila je opakujících se vzorců, kvůli nimž znějí jako umělá inteligence. Navzdory často špatné kvalitě obsahu si klienti zvykají na rychlost umělé inteligence. To ale vytváří nerealistická očekávání.

„Umělá inteligence skutečně způsobuje to, že si každý myslí, že je to práce na pár minut,“ vysvětlila Barotová, podle níž klienti využívají především službu ChatGPT společnosti Open AI.

„Nicméně kvalitní editace textu, stejně jako samotné psaní, vyžaduje čas a přemýšlení. Nejde pouze o mechanické skládání vět jako u AI, která navíc často nerozumí jemným nuancím, protože jen kombinuje data,“ dodala.

Foto: archiv odbornice

Copywriterka Kashish Barotová upravuje obsah umělé inteligence tak, aby působil lidštěji.

Nereálnost AI je velký problém

Dle profesora a proděkana pro výzkum a inovace na Bayes Business School Feng Liho jsou některé podniky až příliš optimistické, pokud jde o možnosti současných nástrojů umělé inteligence.

Poukazuje na to, že umělá inteligence je známá svými halucinacemi – generováním irelevantního, vymyšleného nebo nekonzistentního obsahu.

„Lidský dohled je nezbytný. Viděli jsme společnosti, které vytvářely nekvalitní obsah webových stránek nebo implementovaly chybný kód narušující kritické systémy. To může vést k poškození pověsti, neočekávaným nákladům, dokonce ke značným závazkům, které často vyžadují přepracování lidskými odborníky,“ popsal Feng Li.

„Společnosti by tak měly posoudit, jestli mají správnou datovou infrastrukturu, řídicí procesy a interní kapacity pro podporu využívání AI. Spoléhat se na hotové nástroje bez pochopení jejich omezení může vést k opravdu špatným výsledkům,“ uzavřel.

Související témata:

Výběr článků

Načítám