Hlavní obsah

Záhadná umrlčí socha na Pražském hradě odkazuje na vraždu z lásky. Je stará stovky let

Pražanům málo známá umrlčí socha z kamene dlí v kryptě uzamčené pro veřejnost v románské bazilice svatého Jiří nedaleko svatovítské katedrály na Pražském hradě. Děsuplná plastika je opředena lidovou legendou o lásce a vraždě, kdy půvabnou dívku z Malé Strany Brigitu měl před vdavkami v 16. století zavraždit její snoubenec Otakar – sochař, jenž po dlouhé zahraniční cestě uvěřil klevetám o její nevěře.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Hradní památkářka Veronika Seidlová představila záhadnou sochu.

Článek

Mord se provalil a ještě před popravou si vrah přál její tělo vysochat. Učinil tak ale v podobě, v níž našli dívčino tělo na dně Jeleního příkopu.

Zatímco druhá, historicky mladší verze pověsti ze 17. století vypráví, že se zřejmě jedná o dílo štukatéra a sochaře Bernarda Spinettiho. Ten měl v kajícném gestu vypodobnit tělo jiné ženy poté, co roku 1748 zavraždil nedaleko kláštera dceru hradního zahradníka, Marianu Ziener, s níž udržoval milostný poměr. Podle expertů se však jedná o lidové, po generaci tradované legendy postrádající věrohodné historické prameny.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Do baziliky svatého Jiří na Hradě lidé stojí dlouhé fronty.

Vysochaná postava, u níž nelze skálopevně určit její ženské rysy, je ztvárněna v životní velikosti. Figura má ruce podél těla a její zátylek halí plášť. Tajemná plastika má pocházet podle některých zdrojů z pozdní gotiky, kolem roku 1520.

„Další z možných teorií hovoří o tom, že se jedná o kamennou sochu spadající do pozdní éry renesance v duchu manýrismu 16. století. Kolem dob císaře Rudolfa II., jenž v Praze tehdy sídlil. Tematicky jde o prvek duchovní zásady memento mori (pamatuj na smrt; pamatuj, že jsi smrtelný – pozn. red.) nebo také vanitas, která má upomínat na pomíjivost lidské existence,“ popsala Novinkám Veronika Seidlová, památková specialistka z Kanceláře prezidenta republiky.

Vanitas je latinský pojem znamenající „prázdnota“ nebo „nicotnost“, který ve výtvarném umění označuje specifický typ zátiší zobrazující pomíjivost a marnost lidského života.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Pohled do tváře Brigity

Související témata:
Bazilika sv. Jiří

Výběr článků

Načítám