Hlavní obsah

Průměrná ojetina zdražila přes 200 tisíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo chce koupit starší auto, musí si připravit ještě víc peněz než loni, a navíc vybírat z omezenější nabídky a počítat s vyšším nájezdem vozu. Minulý měsíc bylo na výběr 101 tisíc ojetých aut, meziročně skoro o sedm procent méně, a více než polovina byla starších deseti let.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

Zánovní ojeté vozy

Článek

Auta zdražovala už loni, ale tím to neskončilo. Střední cena nabízených vozů je aktuálně v meziročním porovnání o deset tisíc korun vyšší, takže činí 210 tisíc Kč. Přitom se u nabízených aut zvedl i počet najetých kilometrů ze 155 na 157 tisíc.

Vyplývá to z analýzy společnosti Aures Holding, která vlastní síť autobazarů AAA Auto a prodejen Mototechna.

Podle firmy je to dlouhodobý trend. V roce 2022 bylo ojetých vozů v nabídce zhruba stejně, avšak stály o 21 tisíc korun méně a měly méně najeto. A před třemi lety byl cenový střed nižší o 60 tisíc korun. Cena v inzerci nabízených aut tedy v posledních třech letech neustále roste.

Druhé auto v rodině? Dnes už luxus. V nabídce přibylo ojetých octavií

Ekonomika

„Tento stav je dán jednak dlouhodobým nedostatkem nových aut na trhu, který se vrací k dobám před covidem a následnou čipovou krizí poměrně pomalu, a také silnější poptávkou po ojetinách,“ upozornil Luboš Vorlík, výkonný ředitel pro Česko a Slovensko společnosti Aures Holdings.

Největší zájem je o škodovky

Stejně jako v případě nových vozů vedou v ojetinách vozidla Škoda Auto, následovaná volkswageny, fordy, BMW, mercedesy, audi, peugeoty a renaulty. Nejvyšší kilometrové nájezdy mají ojetá audi, nejnižší hyundaie. Ty jsou také s průměrným stářím sedm let v nabídkách nejmladší, zatímco jako nejstarší v první desítce figurují renaulty s mediánem 12,4 roku.

Roste nabídka čistě elektrických i hybridních automobilů. U elektroaut se meziročně zvedla o pětinu a u hybridů o více než dvě pětiny. Zatímco ojetá elektrická auta stojí letos v průměru 790 tisíc korun, a tedy meziročně o 157 tisíc zlevnila, u hybridů je trend opačný, když cena narostla o 20 tisíc na 690 tisíc korun.

Ojetiny jsou mnohem levnější na Slovensku a v Polsku. O desetitisíce

Ekonomika

„Za poklesem stojí zejména zlevnění nových vozů Tesla, jež se propsalo i do cen ojetin. Ještě loni v lednu činil u nejprodávanější Tesly Model 3 cenový medián 1,15 milionu korun, letos je to 790 tisíc korun. Tedy o neskutečných 360 tisíc korun méně čili 31 procent,“ uvedl Vorlík.

Nová Tesla 3 se teď prodává za 1 053 900 Kč a model Y za 1 044 900 korun, tedy o téměř půl milionu korun levněji než v lednu loňského roku.

Auta s českým původem mají vyšší hodnotu

Cena ojetin z Německa podle společnosti Cebia, která prověřuje historii ojetých aut, meziročně vzrostla o 12,4 procenta, z 263 000 na 296 tisíc korun. Jejich průměrné stáří dosahovalo loni 10,7 roku, zatímco ojetá auta s tuzemským původem vykázala v průměru osm let. V případě srovnatelných aut jsou ta česká oproti německým dražší.

„Auta s českým původem mají na trhu vyšší hodnotu než auta dovezená ze zahraničí včetně Německa. Přesto vysoký zájem českých zákazníků žene ceny německých ojetin nahoru, a to navzdory stáří,“ poznamenal ředitel Cebia Martin Pajer.

Ceny aut dovezených z Německa podle něj uměle navyšuje vyšší míra podvodů, jako je stáčení tachometrů, a především zatajování havárií a poškození. „U aut s tuzemským původem jsou podvody o něco méně časté,“ prohlásil Pajer.

Ojeté auto po prvním majiteli je často lež, varují experti

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám