Hlavní obsah

Cesta dluhu: Jak jednat s inkasní agenturou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Úroky, penále, sankce. To vše navyšuje výši dluhu, který člověk nesplácí bankám, dopravcům, mobilním operátorům či nebankovním společnostem. Ještě předtím, než dojde k exekuci, může dlužníka kontaktovat inkasní agentura, které dluh věřitel předal. Pokud si není jistý, proč se na něj agentura obrací, může si vše ověřit u firmy, jíž peníze dluží.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„To, že věřitel pověřil vymáháním agenturu, znamená, že již vyčerpal své možnosti. Například banky a nebankovní společnosti se zabývají hlavně půjčováním peněz, avšak na jejich vymáhání se nespecializují,“ řekl David Šmejkal z Poradny při finanční tísni.

Pokud tedy podle něj věřitel pověří další správou pohledávky inkasní agenturu, je to pro dlužníka dobrý signál. „Znamená to, že zatím nechce situaci řešit soudně, ale stále hledá způsoby, jak se domluvit. Není proto důvod s inkasní agenturou nekomunikovat,“ dodal Šmejkal.

Cesta dluhu: Pozor na revolvingové úvěry a půjčky na IČO

Finance

Může se ale stát, že si člověk nebude jistý, proč ho agentura kontaktuje, zda má s daným dluhem co do činění, anebo zda vůbec sám něco dluží. To se může v dnešní době, kdy útočí různí kybernetičtí podvodníci, snadno stát. Proto si danou agenturu a její pověření lze ověřit.

„Člověk by měl vědět, že má nějaký nesplácený závazek. Agentura nebo přímo věřitel by ho měli informovat, že dluh teď bude vymáhat někdo jiný,“ řekl Šmejkal.

Potenciální dlužník však samozřejmě může být v situaci, kdy změnil kontaktní údaje, takže se k němu informace o vymáhání nedostanou. „Pak není od věci se zeptat přímo věřitele, proč se vymáhá, o jaký dluh se jedná a zda má s danou agenturou smlouvu,“ dodal Šmejkal.

Do bytu jen se souhlasem

K předání pohledávky může dojít dvěma způsoby. Věřitel buď inkasní agenturu pověří jejím vymáháním, nebo jí dluh prodá. Ani v jednom případě nepotřebuje souhlas dlužníka.

V obou případech pak agentura pošle dlužníkovi další upomínku. „Vždy dlužníka informujeme o nastalé změně, ať už dlužnou částku vymáháme pro původního věřitele, nebo jako noví majitelé pohledávky. V obou případech dlužník dostane v upomínacím dopise, e-mailu či SMS informaci, že od této chvíle komunikuje ve věci svého dluhu již jen s námi, nikoli s původním věřitelem,“ uvedl Jakub Novotný z inkasního oddělení společnosti EOS.

Současně agentura znovu rekapituluje, o jaký dluh se jedná, jaké jsou aktuální úroky z prodlení, penále a poplatky.

Jak již bylo zmíněno, snaží se agentura navázat s dlužníkem kontakt různými způsoby. Může mu individuálně volat nebo provádět takzvané automatizované volání z call centra. To by však v souladu s dobrými mravy mělo probíhat jen do desáté hodiny večerní.

Také může dlužníkovi zasílat automatizované SMS zprávy či připomínky. Může dlužníka navštívit i osobně prostřednictvím svého inspektora. Ten však nemá právo bez souhlasu dlužníka vstupovat na jeho pozemek.

Upomínka inkasní agentury obsahuje instrukce a platební údaje, kam dluh splatit. Dlužník ho může uhradit buď celý najednou, nebo se může pokusit domluvit na individuálním splátkovém kalendáři. Kromě doložení stávajících příjmů by měl agenturu informovat i o očekávaných budoucích příjmech. I ty se mohou stát součástí plánu, jak finanční závazek splácet. Inkasní specialista po dohodě s dlužníkem sestaví splátkový kalendář.

Pozor na kyberpodvodníky

Kybernetičtí podvodníci se v poslední době občas vydávají i za exekutory. Pokud by tedy člověka někdo kontaktoval s tím, že je z inkasní agentury, a on si tím nebyl jistý, je lépe, pokud se informuje, o jaký dluh se jedná a u koho má být. Rozhodně by ale neměl sám předávat žádné osobní informace včetně přístupu k bankovnímu účtu ani si nic instalovat do telefonu. Pak by měl zavěsit, vyhledat si na webu telefonní číslo na věřitele a vše si u něj ověřit. Věřitel by mu měl potom dát i kontakt na agenturu.

V této fázi se doporučuje spočítat, kolik dlužník opravdu zvládne měsíčně zaplatit. Splátka by na jednu stranu neměla být tak nízká, aby nepokryla ani úroky. Na druhou stranu by ale neměla být ani příliš vysoká, aby dlužník nespadl do dalších finančních problémů.

Pokud je dlužník v tíživé situaci, například kvůli dlouhodobé nemoci, byl postižený živelní katastrofou nebo se ocitl v jiné nestandardně náročné fázi života, kterou inkasní agentuře doloží, měla by se agentura pokusit najít vstřícnější řešení. Tuto povinnost samozřejmě nemá, ale je koneckonců i v jejím zájmu, aby dlužník peníze splácel.

„Pokud s námi dlužník mluví a je schopný svou situaci doložit například dokladem o dlouhodobé pracovní neschopnosti, můžeme mu vytvořit splátkový kalendář s dočasně sníženými splátkami dluhu. Ve výjimečných případech jsme schopni zprostředkovat komunikaci přímo s věřitelem a část dlužné částky i odpustit,“ řekl Vladimír Vachel, jednatel společnosti EOS KSI.

Pomohou občanské poradny

Pokud dlužník neví, jak s inkasní agenturou jednat, není si svou situací jistý nebo má pocit, že agentura postupuje neeticky, může využít služeb bezplatných poraden. Ty mu poradí, jak s ní komunikovat, případně mu pomohou najít v rodinném rozpočtu rezervy.

„V diskusi s poradcem se společně nastaví správné finanční a rozpočtové priority. Hledají se položky, kde by se dalo ušetřit a co by se dalo udělat pro zvýšení příjmů domácnosti. Cílem je vyrovnaný rozpočet a dostatečná finanční rezerva na neočekávané události,“ objasnil Šmejkal.

Mohou se samozřejmě vyskytnout situace, kdy má dlužník pocit, že agentura při snaze získat dlužné peníze překračuje základní etická pravidla, například pokud by se na něj vyptávala u sousedů. „Pokud má dlužník pochybnosti, jestli agentura dodržuje správný postup vymáhání, může vznést reklamaci u samotné agentury nebo kontaktovat věřitele a uplatnit reklamaci u něj. Případně může vznést podnět k etické komisi Asociace inkasních agentur, která může poskytnout nezávislý názor na danou situaci,“ uzavřel Vachel.

Pokud má dlužník podezření na trestní jednání ze strany agentury, bránit se samozřejmě může i podáním trestního oznámení na policii. Pokud policie vyhodnotí, že se jedná spíše o občanskoprávní spor, je možné se obrátit i na soud. Poslední krok by ale samozřejmě mohl být nákladný a opět by bylo lépe ho konzultovat s bezplatnými poradnami.

Cesta dluhu: Při problémech se splácením se vyplatí komunikovat

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám