Hlavní obsah

Ztracené zavazadlo musí letecký dopravce vrátit do tří týdnů, jinak ho zaplatí

3:02
3:02

Poslechněte si tento článek

Stále více lidí si s sebou na palubu letadla bere i větší zavazadla a odkládá je do skříněk nad sedadly. Ne vždy je to však možné, když jsou rozměry nad povoleným limitem. Proto je musejí poslat samostatně v zavazadlovém prostoru. Občas se ale stává, že na ně po příletu u pásu čekají marně. Zkrátka se zatoulají nebo úplně ztratí.

Foto: Getty Images, .

Ilustrační fotografie

Článek

Zkušenost s tím má Petra Krausová z Prahy. „Cestovala jsem loni z Thajska, ale první z letů měl velké zpoždění. Přestoupit na druhý jsem stačila jen tak tak,“ postěžovala si. Takže se stalo, že její zavazadlo nestačili přeložit.

„Na letišti jsem pak musela vyhledat přepážku, kde jsem kufr reklamovala. Přicestoval dalším letem za tři dny, letiště mi ho pak samo zadarmo dopravilo domů,“ upřesnila.

Spotřebitelská organizace dTest její postup potvrzuje. „Nesetkáte-li se zdárně se svým kufrem, měly by vaše kroky vést k přepážce často označené jako Baggage Handling Desk nebo Baggage Service,“ popsala ředitelka Eduarda Hekšová.

Přepážka může být označena také jako Lost Baggage či Baggage Claim. Zaměstnanci letiště k ní nasměrují.

U přepážky je nutné vyplnit a nechat si potvrdit takzvaný PIR protokol. Do něj se píší i kontaktní údaje a adresa, na kterou si cestující přeje kufr doručit. Samozřejmě je nutné jeho existenci doložit lístkem, který cestovatelé dostali při jeho odbavení.

Nárok na proplacení nezbytných výdajů musejí lidé uplatnit nejpozději do 21 dnů od doručení zpožděného zavazadla.

„Protokol, palubní vstupenku a zavazadlový lístek si uschovejte. Pokud budete následně po dopravci požadovat proplacení nezbytných nákladů nebo náhradu škody, je nutné je předložit,“ doplnila Hekšová.

Pokud je přepážka zahlcená, mohou si lidé zkontrolovat, zda dopravci nabízí online verzi formuláře. Dopravce zajišťuje doručení zavazadla na vlastní náklady.

Jak na náhradu škody

Pokud kufr není doručen do 21 dnů, považuje se za ztracený. Právě do té doby je nutné, aby se poškozená osoba písemně dopravci ozvala. Vzniká tím nárok na finanční kompenzaci. K vyplacení může být nutné doložit i doklady prokazující hodnotu zavazadla a věcí v něm.

„Jestliže cestujete s cenným nákladem, je vhodné si ho před cestou vyfotografovat,“ radí dTest.

Rovněž když zavazadlo dorazí poškozené, musí se lidé obrátit na přepážku určenou k reklamaci zavazadel a vyplnit příslušný formulář.

„Poškození je potřeba ihned zdokumentovat – pořiďte si fotografie a s formulářem, palubní vstupenkou a zavazadlovým lístkem je předložte dopravci. Reklamaci je nutné uplatnit nejpozději do sedmi dnů od převzetí zavazadla,“ shrnula Hekšová.

Pokud někdo vycestoval, zdržuje se mimo místo svého bydliště a dojde ke zpoždění zavazadla, je pravděpodobné, že si bude muset nakoupit některé základní věci, jež nedorazily. Na dovolené u moře to mohou být hygienické potřeby, plavky nebo nutné oblečení.

„Všechny účtenky si uschovejte. Pokud si ale pořídíte značkovou kabelku za několik tisíc korun, je pravděpodobné, že s ní u dopravce neuspějete,“ varovala Hekšová.

V některých případech musí dopravce proplatit i méně obvyklé náklady. „Pokud například cestujete na profesionální závody, k nimž je třeba speciální výstroj, můžete uplatnit nárok na její zapůjčení nebo zajištění náhrady,“ uvedla.

Výběr článků

Načítám