Hlavní obsah

Jak si nechat u cestovního pojištění proplatit ošetření či způsobenou škodu

3:22
3:22

Poslechněte si tento článek

Nemoc, zlomenina, poškozená zavazadla nebo rozbitá váza na hotelovém pokoji. Škála problémů, které mohou postihnout člověka v cizině, je široká. Před řadou z nich může z finančního hlediska ochránit cestovní pojištění. Je ale potřeba dodržet pravidla.

Foto: Profimedia.cz

Využití neznámého lékaře se může na dovolené prodražit. Minimálně do té doby, než to pojišťovna proplatí zpět.

Článek

Začíná to hned při výběru zdravotnického zařízení. „Pokud to situace dovoluje a zdravotní problém neohrožuje člověka na životě, aby bylo nutno volat rychlou záchrannou službu či se nechat okamžitě přepravit do nemocnice, je nejlepší zavolat asistenční službu,“ řekl Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Asistenční služba doporučí smluvní zdravotnické zařízení, aby pacient nemusel nic hradit. Lze se samozřejmě třeba i za její pomoci zkusit domluvit přímo v nemocnici, zda bude pojištění akceptovat. Může se ale stát, že to nevyjde a bude nutné na místě zaplatit.

„Pak je důležité, aby člověk uschoval veškeré paragony, lékařské zprávy, faktury a další dokumenty spojené s léčbou,“ upozornila Pavlína Adámková z Generali České pojišťovny. Následně je nutné dokumenty nebo jejich kopie zaslat pojišťovně se žádostí o proplacení.

Potíže mohou nastat, i když cestovatel způsobí škodu někomu jinému. „Svou odpovědnost by bez našeho souhlasu neměl uznávat a okamžitě by se měl obrátit na asistenční službu,“ sdělil k tomu Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.

„Dále by člověk neměl podepisovat žádné dokumenty, jejichž obsahu nerozumí. Měl by poškozeného informovat o svém pojištění a předat mu na nás kontakt,“ doplnil s tím, že je potřeba zajistit písemné prohlášení poškozeného i případných svědků a zdokumentovat škodu fotografiemi.

Škodu sami hraďte jen výjimečně

To potvrzuje i Káňa. „Je potřeba zajistit si důkazy o způsobené škodě – fotografie místa a škody, svědecké výpovědi včetně jmen a kontaktních spojení na svědky, u větších škod i záznam policie,“ upozornil.

Ani podle něj by člověk neměl podepisovat nic v cizím jazyce, kterému nerozumí. Doporučuje v takovém případě alespoň připsat do dokumentu svou verzi v českém jazyce. „A pokud je to možné, snažte se vyhnout přímé úhradě škody přímo v zahraničí. Tu doporučuji hradit jen v případě, že je to nevyhnutelné,“ dodal.

Škodu může utrpět i sám pojištěný, třeba když se mu ztratí zavazadla nebo je dopravce poškodí. „V rámci pojištění osobních věcí a zavazadel má nárok na kompenzaci za předpokladu, že dojde k oznámení o škodní události. Následně musí doložit doklad o pojištění, policejní zprávu při krádeži nebo odcizení a reklamační protokol dopravce při poškození nebo ztrátě zavazadla,“ vyjmenovala Adámková.

Dále jsou podle ní nutné originály dokladů, letenka, podrobný seznam věcí s uvedením jejich pořizovací ceny a stáří, fotografie či jiný filmový materiál nebo výpis z banky. „Veškeré dokumenty musí být v českém jazyce,“ doplnila. Pak je nutné škodu v pojišťovně uplatnit.

„Pokud dojde ke ztrátě či poškození zavazadla při letecké přepravě, je potřeba se ihned po příletu obrátit přímo na letišti na překážku Reklamace zavazadel a zde si nechat vystavit doklad PIR čili Property Irregularity Report, jakožto klíčový doklad, o tom, že k poškození či nedoručení zavazadel došlo,“ upřesnil Káňa.

Náhradu za ztracená či poškozená zavazadla je podle něj třeba uplatnit u letecké společnosti, která za jejich poškození či ztrátu odpovídá. „Náhradu za nákup náhradního oblečení a dalších věcí v důsledku opožděných zavazadel nad stanovenou časovou mez, pokud ji nekompenzuje letecká společnost, je možno uplatnit na pojišťovně,“ uzavřel.

Výběr článků

Načítám