Článek
Začíná to hned při výběru zdravotnického zařízení. „Pokud to situace dovoluje a zdravotní problém neohrožuje člověka na životě, aby bylo nutno volat rychlou záchrannou službu či se nechat okamžitě přepravit do nemocnice, je nejlepší zavolat asistenční službu,“ řekl Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Asistenční služba doporučí smluvní zdravotnické zařízení, aby pacient nemusel nic hradit. Lze se samozřejmě třeba i za její pomoci zkusit domluvit přímo v nemocnici, zda bude pojištění akceptovat. Může se ale stát, že to nevyjde a bude nutné na místě zaplatit.
„Pak je důležité, aby člověk uschoval veškeré paragony, lékařské zprávy, faktury a další dokumenty spojené s léčbou,“ upozornila Pavlína Adámková z Generali České pojišťovny. Následně je nutné dokumenty nebo jejich kopie zaslat pojišťovně se žádostí o proplacení.
Potíže mohou nastat, i když cestovatel způsobí škodu někomu jinému. „Svou odpovědnost by bez našeho souhlasu neměl uznávat a okamžitě by se měl obrátit na asistenční službu,“ sdělil k tomu Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.
„Dále by člověk neměl podepisovat žádné dokumenty, jejichž obsahu nerozumí. Měl by poškozeného informovat o svém pojištění a předat mu na nás kontakt,“ doplnil s tím, že je potřeba zajistit písemné prohlášení poškozeného i případných svědků a zdokumentovat škodu fotografiemi.
Škodu sami hraďte jen výjimečně
To potvrzuje i Káňa. „Je potřeba zajistit si důkazy o způsobené škodě – fotografie místa a škody, svědecké výpovědi včetně jmen a kontaktních spojení na svědky, u větších škod i záznam policie,“ upozornil.
Ani podle něj by člověk neměl podepisovat nic v cizím jazyce, kterému nerozumí. Doporučuje v takovém případě alespoň připsat do dokumentu svou verzi v českém jazyce. „A pokud je to možné, snažte se vyhnout přímé úhradě škody přímo v zahraničí. Tu doporučuji hradit jen v případě, že je to nevyhnutelné,“ dodal.
Škodu může utrpět i sám pojištěný, třeba když se mu ztratí zavazadla nebo je dopravce poškodí. „V rámci pojištění osobních věcí a zavazadel má nárok na kompenzaci za předpokladu, že dojde k oznámení o škodní události. Následně musí doložit doklad o pojištění, policejní zprávu při krádeži nebo odcizení a reklamační protokol dopravce při poškození nebo ztrátě zavazadla,“ vyjmenovala Adámková.
Dále jsou podle ní nutné originály dokladů, letenka, podrobný seznam věcí s uvedením jejich pořizovací ceny a stáří, fotografie či jiný filmový materiál nebo výpis z banky. „Veškeré dokumenty musí být v českém jazyce,“ doplnila. Pak je nutné škodu v pojišťovně uplatnit.
„Pokud dojde ke ztrátě či poškození zavazadla při letecké přepravě, je potřeba se ihned po příletu obrátit přímo na letišti na překážku Reklamace zavazadel a zde si nechat vystavit doklad PIR čili Property Irregularity Report, jakožto klíčový doklad, o tom, že k poškození či nedoručení zavazadel došlo,“ upřesnil Káňa.
Náhradu za ztracená či poškozená zavazadla je podle něj třeba uplatnit u letecké společnosti, která za jejich poškození či ztrátu odpovídá. „Náhradu za nákup náhradního oblečení a dalších věcí v důsledku opožděných zavazadel nad stanovenou časovou mez, pokud ji nekompenzuje letecká společnost, je možno uplatnit na pojišťovně,“ uzavřel.