Hlavní obsah

Zrušit zákaz spalovacích motorů už chce i Merz

Německý kancléř Friedrich Merz uvedl, že chce, aby Evropská unie upustila od plánu na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035. Uvádí, že velké německé automobilky jako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz vyjadřují ohledně tohoto cíle pochybnosti.

Foto: ČTK

Německý kancléř Friedrich Merz (uprostřed), šéfka Německé asociace automobilového průmyslu Hildegarda Muellerová a generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume na autosalonu v Mnichově.

Článek

Před čtvrteční schůzkou se zástupci automobilového průmyslu Merz v rozhovoru s televizí Ntv řekl, že si myslí, že chystaný zákaz v EU je chybný.

EU nedávno po tlaku ze strany firem působících v automobilovém průmyslu slíbila, že urychlí revizi záměru ohledně zákazu aut se spalovacími motory od roku 2035.

„Nechci, aby Německo bylo jednou ze zemí podporujících tento zákaz,“ řekl Merz.

Konec aut se spalovacími motory už za deset let před několika týdny v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové odmítli i představitelé evropských automobilek a dodavatelů dílů.

„Splnit cíle pro emise CO₂ pro roky 2030 a 2035 už v dnešním světě jednoduše není možné,“ prohlásili prezident Evropské asociace výrobců automobilů Ola Källenius a prezident Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink.

Klimatická regulace podle nich ohrožuje celý evropský automobilový průmysl.

„Evropský transformační plán pro automobilový průmysl se musí posunout za hranice idealismu a uznat současnou průmyslovou a geopolitickou realitu,“ uvedli Källenius, který je zároveň šéfem automobilky Mercedes-Benz a Zink ze společnosti Schaeffler, která patří k největším světovým dodavatelům pro automobilový a strojírenský průmysl.

Podle vyjádření nyní čelí evropští výrobci téměř úplné závislosti na Asii, pokud jde o baterie, stejně jako nerovnoměrně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře, vyšším výrobním nákladům a americkým clům, uvedla agentura Reuters.

I Kupka je proti

K odporu proti zákazu se přidal i ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Česká republika dlouhodobě zdůrazňuje, že tempo a podmínky přechodu na bezemisní vozidla musí být realistické a nesmí ohrožovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu,“ řekl již dříve Novinkám.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je politika EU přehnaně ambiciózní a technologicky nerealistická.

„Tuzemské automobilky i jejich dodavatelé masivně investují do inovací a zároveň naplňují přísné environmentální, sociální a pracovní standardy EU, které nemají obdoby nikde jinde na světě,“ prohlásil.

Současně ale podle něj čelí drahé energii, složité regulaci a geopolitickým tlakům.

„Pokud EU nepodpoří transformaci smysluplnými nástroji a nebude pružnější, riskujeme nejen ztrátu konkurenceschopnosti, ale i odliv investic a talentů mimo EU a zánik desetitisíců kvalifikovaných pracovních míst,“ dodal.

Šéfové automobilek přitom dříve tvrdili, že ukončení výroby aut se spalovacími motory do roku 2035 zvládnou, teď ale otáčejí. Elektromobily se totiž zdaleka neprodávají tak, jaké byly plány a výrobci je často prodávají buď s minimální marží nebo i ztrátou. Přestože podle agentury Bloomberg uvedli na trh desítky elektrických modelů, jejich podíl na prodejích nových aut je asi patnáct procent.

Výběr článků

Načítám