Článek
Šéf bavorské automobilky v rozhovoru pro server Politico vyzval úřady Evropské unie, aby povolily fosilní paliva i po roce 2035. Dodal, že zodpovědnost vůči životnímu prostředí a plnění emisních cílů musí mít výrobci paliv i elektrických baterií. Právě od roku 2035 nebude v unii možné prodávat nová auta se spalovacími motory. Shodly se na tom členské státy v programu zvaném Green Deal.
„Absurdita současných pravidel spočívá v tom, že výrobci paliv, jako jsou firmy Shell nebo BP, nemusí plnit žádné cíle,“ uvedl.
BMW má podle Zipseho úspěšně nakročeno prodat v letošním roce více než 2,5 milionu vozidel. Navzdory problémům, kterým evropský automobilový průmysl čelí, jako jsou vyšší cla do Spojených států, slabší poptávka a silnější čínská konkurence. „Od srpna překonáváme loňská čísla,“ řekl s tím, že prodejům se daří zejména v Evropě.
Rozhovor poskytl krátce před konáním největšího evropského autosalonu IAA. Ten se koná každé dva roky na přelomu září a října, donedávna ve Frankfurtu nad Mohanem, od roku 2021 v Mnichově. Tradici má od roku 1897. BMW na něm letos představí první model nové třídy elektromobilů, připomněla Reuters.
Ve svém postoji k plánovanému zákazu spalovacích motorů není Zipse sám. I další evropské automobilky v poslední době otočily a tvrdí, že se změnily podmínky a ukončit výrobu aut se spalovacími motory k roku 2035 není reálné. Koncem srpna se automobilky a dodavatelé dílů obrátili dopisem na předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou, aby plán revidovala.
Také podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je zelená politika EU přehnaně ambiciózní a technologicky nerealistická.
„Pokud unie nepodpoří transformaci smysluplnými nástroji a nebude pružnější, riskujeme nejen ztrátu konkurenceschopnosti, ale i odliv investic a talentů a zánik desetitisíců kvalifikovaných pracovních míst,“ řekl již dříve Petzl Novinkám.
S požadavky výrobců souzní i česká vláda.