Hlavní obsah

Zákaz spalovacích motorů je velká chyba, prohlásil šéf BMW

Proti regulacím zaměřeným na auta se spalovacími motory se postavil generální ředitel automobilky BMW Oliver Zipse. Plánovaný konec těchto vozů v Evropské unii do roku 2035 označil za „velkou chybu“. Opatření ke snižování emisí by také podle něj mělo platit pro celý dodavatelský řetězec automobilek, napsala agentura Reuters.

Foto: Reuters

Generální ředitel BMW Oliver Zipse

Článek

Šéf bavorské automobilky v rozhovoru pro server Politico vyzval úřady Evropské unie, aby povolily fosilní paliva i po roce 2035. Dodal, že zodpovědnost vůči životnímu prostředí a plnění emisních cílů musí mít výrobci paliv i elektrických baterií. Právě od roku 2035 nebude v unii možné prodávat nová auta se spalovacími motory. Shodly se na tom členské státy v programu zvaném Green Deal.

„Absurdita současných pravidel spočívá v tom, že výrobci paliv, jako jsou firmy Shell nebo BP, nemusí plnit žádné cíle,“ uvedl.

BMW má podle Zipseho úspěšně nakročeno prodat v letošním roce více než 2,5 milionu vozidel. Navzdory problémům, kterým evropský automobilový průmysl čelí, jako jsou vyšší cla do Spojených států, slabší poptávka a silnější čínská konkurence. „Od srpna překonáváme loňská čísla,“ řekl s tím, že prodejům se daří zejména v Evropě.

Rozhovor poskytl krátce před konáním největšího evropského autosalonu IAA. Ten se koná každé dva roky na přelomu září a října, donedávna ve Frankfurtu nad Mohanem, od roku 2021 v Mnichově. Tradici má od roku 1897. BMW na něm letos představí první model nové třídy elektromobilů, připomněla Reuters.

Ve svém postoji k plánovanému zákazu spalovacích motorů není Zipse sám. I další evropské automobilky v poslední době otočily a tvrdí, že se změnily podmínky a ukončit výrobu aut se spalovacími motory k roku 2035 není reálné. Koncem srpna se automobilky a dodavatelé dílů obrátili dopisem na předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou, aby plán revidovala.

Také podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je zelená politika EU přehnaně ambiciózní a technologicky nerealistická.

„Pokud unie nepodpoří transformaci smysluplnými nástroji a nebude pružnější, riskujeme nejen ztrátu konkurenceschopnosti, ale i odliv investic a talentů a zánik desetitisíců kvalifikovaných pracovních míst,“ řekl již dříve Petzl Novinkám.

S požadavky výrobců souzní i česká vláda.

Související témata:

Výběr článků

Načítám