Hlavní obsah

Železničáři připravují další stávku, tentokrát prý definitivně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Počet propouštěných lidí je nejnovějším důvodem k tomu, že Odborové sdružení železničářů v čele s Jaromírem Duškem hrozí stávkou. Odborům vadí počet lidí, které firma propouští. České dráhy (ČD) se brání, že propouštějí podle plánu, který dříve odbory schválily. ČD má letos opustit asi šest tisíc lidí.

Článek

Dušek a odbory tvrdí, že podnik v poslední době ale propouští více lidí, než měl v plánu. Požadují na něm, aby propouštění okamžitě zastavil. Pokud do středy nedostanou odpověď, budou jednat o stávce. Vedení firmy ale tvrdí, že požadavky jsou nepřiměřené. Dušek v úterý večer pro TV Nova řekl, že stávka je stoprocentní. O tom, kdy bude, rozhodnou odbory 20. dubna.

Firma podle Duška nyní propouští více lidí, protože se chce vyhnout vyššímu odstupnému, které by zaměstnancům musela platit v případě, že by byla podepsána kolektivní smlouva.

"Podnik má při propouštění snahu maximálně využívat doprovodný sociální program, díky němuž mají starší zaměstnanci nárok až na 100 tisíc korun odstupného," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podnik koncem roku zaměstnával téměř 72 tisíc lidí, což je stále velká přezaměstnanost.

Dohody s kraji

Dráhy nemají kolektivní smlouvu už několik měsíců. Odboráři se sami mezi sebou nemohou dohodnout na jejím znění. Strojvůdci chtějí daleko vyšší nárůst mezd než jiné skupiny zaměstnanců. Pracovní vztahy v podniku se nyní řídí zákoníkem práce, což ale odborům příliš nevyhovuje, protože zaměstnanci přicházejí o řadu výhod.

Odbory v požadavku, který vedení firmy poslaly, také chtějí, aby podnik vysvětlil, proč dosud neuzavřel smlouvy o úhradách ztrát za osobní dopravu s jednotlivými kraji. Regiony chtějí po ČD aby náklady vyčíslily, ty tvrdí, že to nejde tak snadno udělat. Peníze od krajů tak stále nedostaly, protože kraje nevědí, kolik peněz drahám dát.

Největší stávka na železnici byla v únoru 1997, vlaky tehdy nejezdily pět dní. Poslední protest byl před pěti lety, asi stovka vlaků se na 15 minut zastavila. Od té doby odboráři protesty hrozí pravidelně, nikdy ale výhružky nesplnili.

Reklama

Výběr článků

Načítám