Hlavní obsah

Zákazníci mají smůlu. Zboží koupené v kuriózní „slevové akci“ Reebok dodat nemusí

2:44
2:44

Poslechněte si tento článek

Aktualizováno

Lidé, kteří si v nečekané „akci“ na webu Reeboku zakoupili oblečení, obuv a další zboží za výrazně nižší ceny, než bývají na trhu, mají smůlu. Pokud se společnost nerozhodne jinak, nemusí jim zboží odeslat a může od smlouvy odstoupit, sdělily Novinkám spotřebitelské organizace.

Foto: Profimedia.cz

Na nové značkové boty za pár desetikorun se zřejmě čeští zákazníci těší marně.

Článek

Zřejmě kvůli technické chybě se na webu společnosti u zboží nepřepočítala cena v eurech na koruny. Lidé tak mohli například tenisky původně za šedesát eur, tedy asi 1500 korun, koupit za šedesát Kč.

„Vypadá to na evidentní chybu. Pokud tomu tak opravdu bylo a nesnížil ceny úmyslně, což se mi nezdá, má právo od kupní smlouvy odstoupit. A to i tehdy, pokud už lidé zaplatili,“ řekl Novinkám ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.

„Záleží ale samozřejmě na dané společnosti, jak si to vyhodnotí,“ dodal. Peníze by pak podle něj měla společnost vrátit neprodleně, tedy nejlépe v řádu dnů.

Novinky oslovily společnost Reebok na kontaktní adresu uvedenou v e-shopu. Namísto odpovědi mluvčího dorazila reakce od zákaznické podpory, že došlo k chybě a ruší objednávku. Z odpovědi ale není jasné, jestli se to týká daného problému nebo zda šlo o automatickou odpověď nespokojeným zákazníkům. Novinky tedy opět požádaly o upřesnění.

Vodičkova slova potvrdila i spotřebitelská organizace dTest. „Obecně platí, že doručením objednávky obchodníkovi je kupní smlouva platně uzavřena a nelze ji jednostranně měnit. To ovšem platí za předpokladu, že spotřebitelé smlouvu uzavřeli v dobré víře, že sleva mohla být skutečná, tedy že se nejedná o zjevnou chybu na straně obchodníka,“ konstatoval Jan Šůra, který v organizaci vede právní oddělení.

„Situace, kdy cena na webu v korunách odpovídá ceně v eurech, nasvědčuje tomu, že se o chybu skutečně jedná,“ dodal.

Společnost zareagovala pozdě, míní dTest

Je ale podle něj určitá možnost, že by se lidé mohli odmítnutí Reeboku zboží nedodat, bránit a požadovat pro tuto společnost alespoň pokutu. Prodejci totiž musejí uvádět na svých stránkách konečnou cenu zboží včetně všech daní a poplatků. Pokud tuto povinnost řádně neplní, hrozí jim sankce.

„V daném případě společnosti trvalo poměrně dlouho, než na daný problém zareagovala, a tím ponechávala zákazníky v očekávání, že nákup proběhl v pořádku. Přetrvávající stav ovlivněný technickou chybou a neschopnost společnosti jej řešit by pak mohly přerůst v podezření ze spáchání klamavé obchodní praktiky,“ upozornil Šůra.

Klamavé obchodní praktiky jsou takové praktiky, které obsahují například nesprávnou informaci, v tomto případě cenu, jež mají vliv na rozhodnutí ohledně koupě, kterou by jinak člověk neučinil. „Za porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik může hrozit podnikateli pokuta až do výše pěti milionů,“ dodal Šůra.

Výběr článků

Načítám