Hlavní obsah

EU zvažuje zákaz spalovacích aut v půjčovnách a velkých korporacích již od roku 2030

2:28
2:28

Poslechněte si tento článek

Zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory se pro běžné zákazníky plánuje až na rok 2035, podle zákulisních spekulací ale Evropská komise plánuje zákaz pořizování nových automobilů se spalovacími motory pro autopůjčovny a velké korporace již o pět let dříve. Nařízení by mohlo výrazně ovlivnit nabídku ojetin i produkci automobilek.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Prodej nových automobilů se spalovacími motory by měl na trzích zemí EU skončit v roce 2035, podle informací německého magazínu Bild ale Evropská komise (EK) plánuje ještě jedno výrazné omezení prodeje automobilů se spalovacími motory, které by mělo vstoupit v platnost ještě dřív.

V rámci příprav nových regulací ohledně prodeje aut v Evropské unii totiž EK údajně plánuje zákaz nákupu nových automobilů se spalovacími motory pro autopůjčovny a velké korporace již od roku 2030. Německému magazínu to měl prozradit nejmenovaný zdroj z prostředí Komise.

Například autopůjčovny by tak po roce 2030 mohly v rámci obnovování flotily pořizovat nové vozy už jen s elektrickým pohonem. Podle webu Carscoops, který na zprávu magazínu Bild upozornil, přitom autopůjčovny často obměňují vozový park již po dvou letech. Výrazná změna by se tak v nabídce mohla projevit již kolem roku 2032.

Mnohé autopůjčovny už přitom elektrické vozy pořídily a nabízejí, ve srovnání s běžnými spalovacími vozy však bývají často dražší. Například autopůjčovna Hertz, která patří mezi globální hráče, se však nedávno začala své elektrické flotily zbavovat – a to s nemalou ztrátou. Do budoucna pak plánuje nabízet jen tolik elektromobilů, o kolik zákazníci skutečně stojí.

Elektromobily by se rychleji dostávaly na trh s ojetinami

Pokud by se nařízení EK ukázalo být pravdivé a prošlo by schválením, pravděpodobně by mohlo pomoci automobilkám zvýšit odbyt elektrických vozidel. Díky pravidelným obměnám vozového parku v půjčovnách i velkých korporacích by se navíc elektromobily rychleji dostávaly na trh s ojetinami.

Naopak nabídka vozů se spalovacími motory by tímto krokem mohla utrpět, stejně jako odhodlání některých automobilek zůstat u produkce vozů se spalovacími motory. Je pak otázkou, jak by se změna situace promítla do provozu automobilek.

Reportéři magazínu Bild sice mají od EU potvrzeno, že probíhají práce na nových regulacích ohledně prodeje vozidel, nicméně bez bližších detailů. Zatím tedy není jisté, zda se pracuje i na tomto konkrétním návrhu.

Výběr článků

Načítám