Hlavní obsah

Zahraniční obchod ČR se zeleninou loni vykázal rekordní schodek 13,8 miliardy

2:37
2:37

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Deficit zahraničního obchodu ČR se zeleninou byl loni v meziročním srovnání téměř o miliardu korun vyšší než v roce 2023, když dosáhl téměř 13,8 miliardy. Letos od ledna do konce července dovoz zeleniny do Česka převýšil její vývoz o 9,5 miliardy korun, ve stejném období loňského roku schodek zahraničního obchodu se zeleninou obnášel 9,3 miliardy.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Loni se do Česka dovezlo přes milion tun zeleniny, meziročně o šest procent více. Vývoz zeleniny vzrostl na 179 tisíc tun. Nejvíce zeleniny do Česka putovalo ze Španělska, Nizozemska, Německa, Itálie, Polska a Maroka.

Schodek českého zahraničního obchodu se zeleninou má v posledních dvou letech opět rostoucí tendenci. V roce 2020 byl 11 miliard korun, o rok později mírně klesl na 10,725 miliardy korun a v roce 2022 na 10,609 miliardy korun. V roce 2023 ale prudce vzrostl o 2,2 miliardy korun na 12,874 miliardy korun a loni se zvýšil o dalších 913 milionů korun na 13,787 miliardy korun.

„Přestože se produkce zeleniny na obyvatele v ČR za poslední dekádu zvýšila, a to zejména díky rozšíření moderních skleníků pro celoroční pěstování plodové zeleniny, negativní saldo zahraničního obchodu ČR se zeleninou se prohlubuje,“ uvádí situační zpráva ministerstva zemědělství a Zelinářské unie Čech a Moravy.

Sektor podle ní v posledních letech stagnuje, hlavními důvody je vysoká pracnost a rostoucí náklady na práci, růst cen vstupů a vývoj cen energií.

Česká produkce zeleniny pro obchodní síť a zpracovatelský průmysl loni podle předběžných výsledků klesla o sedm procent na 211 tisíc tun. Na nižší úrodě se podepsal nepříznivý vývoj počasí i zářijové záplavy, které v zelinářských oblastech poničily stovky hektarů polí se zeleninou.

Obchodním řetězcům farmáři dodávají tři čtvrtiny produkce zeleniny. Desetinu prodávají velkoobchodům a dalších deset procent firmám zaměřeným na její zpracování. Pět procent úrody pěstitelé prodávají pomocí vlastního exportu, dodávek do hotelů a restaurací či farmářských trhů a samosběru.

Související témata:

Výběr článků

Načítám