Článek
Peníze od Eurofimy začnou dráhy čerpat ještě letos. Nakoupí za ně například tři nové soupravy příměstských vlaků CityElefant nebo vysokorychlostní lokomotivy řady 380, které jsou schopny jet až 200 kilometrů v hodině. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.
Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají ČD údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.
Komise EU označila vozový park ČD za zastaralý
Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.
Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku. Právě zastaralé lokomotivy a vagony patří k největším problémům ČD.