Článek
Turecko je největším světovým producentem lískových oříšků - běžně dodává zhruba 70 procent světové produkce. Cena jejich oříšků se ale od začátku léta téměř zdvojnásobila. Mohou za to pozdní mrazy, které poškodily úrodu, napadení stromů škůdcem známým jako hnědá ploštice, ale třeba také dražší pracovní síla.
Ještě předloni vyšel kilogram lískových oříšků na zhruba 60 tureckých lir (asi 30 korun), loni to bylo kolem 130 lir (asi 65 korun) a i letos cena dál rostla.
„Když ceny lískových oříšků dosáhly 320 lir za kilogram, Ferrero řeklo, že bude nakupovat za 260 lir,“ řekl Firat Bakici, ředitel exportu společnosti Poyraz Poyraz Hazelnut, jednoho z pěti největších vývozců lískových oříšků v Turecku. „Takže nikdo neprodal,“ dodal.
Turečtí obchodníci drží část zásob a čekají, že Ferrero, které spotřebovává asi čtvrtinu celosvětové produkce lískových oříšků, bude muset zaplatit výrazně více.
Společnost, jež lískové oříšky potřebuje na pomazánky a čokolády, se ovšem chová úplně jinak, než zřejmě Turkové čekali. Místo aby nakoupila za vysoké ceny, čerpala z vlastních zásob a nakupovala z Chile a USA. To vyvolalo v Turecku nervozitu.
Ferrero podle deníku The Financial Times vyčkává, až ceny lískových oříšků klesnou. „Letos máme velmi dlouhé pokrytí… s nákupem nespěcháme,“ řekl Marco Botta, generální ředitel společnosti Ferrero Hazelnut Company, interní divize skupiny pro získávání a zpracování lískových oříšků.
Zároveň však naznačil, že s tradičním dodavatelem počítá. I když prý firmu nezavazuje vůči Turkům žádná písemná dohoda, její závazek vůči této zemi „je dlouhodobým závazkem“, uvedl.
Společnost Ferrero odmítla komentovat, zda by ji rostoucí ceny lískových oříšků mohly donutit zvýšit cenu Nutelly.
Botta řekl, že výrobci cukrovinek obecně najdou způsob, jak zvládnout jakékoli „neúměrně vysoké“ ceny úpravou receptů, Ferrero by to však nemuselo udělat díky své strategii získávání zdrojů a již uzavřeným smlouvám. „Nemusíme měnit žádný recept,“ uvedl Botta.
Ferrero je dnes třetím největším výrobcem cukrovinek a čokolády na světě. Působí ve více než 170 zemích a vlastní přes 35 značek, kromě Nutelly je to třeba Kinder, Tic Tac či Ferrero Rocher.


