Hlavní obsah

Vedení Volkswagenu hledá cestu vzhůru

Právo, Jan Kovařík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

WOLFSBURG

Nepříliš potěšující finanční zprávu předložilo včera vedení největšího evropského autokoncernu Volkswagen svým akcionářům na shromáždění ve Wolfsburgu. Automobilce se nedaří prodávat vozy na klíčových trzích v Evropě, USA a Číně tak, jak si představuje.

Článek

Dobrou zprávou naopak bylo rozhodnutí uvést Wolfganga Bernharda, nového člena vedení koncernu zodpovědného za značku VW, do funkce již od 1. května, a ne až od léta či začátku roku 2006.

Právě Bernhard, bývalý manažer v automobilce Chrysler, má být hlavním zachráncem VW. V USA si udělal jméno zavíráním závodů, ale tak daleko prý to ve VW nepůjde. Bernhard již objíždí fabriky, vyslechne si fakta a připravuje závěry. Svolal již do sídla mateřského závodu VW ve Wolfsburgu čtyřdenní konferenci, při níž 300 účastníků skicovalo v pracovních skupinách návrhy na řešení situace, i pokud jde o nové modely a cenovou politiku.

Podle listu Die Welt má Bernhard vytvořit tým 100 až 150 lidí, jakousi "rychlou zásahovou jednotku", která zahájí práci v říjnu. Ta má především odhalovat nejslabší místa, nalézt cesty k rychlejšímu rozhodování, předložit nové strategie, navrhnout způsob, jak zvýšit pokulhávající kvalitu, a vytipovat možnosti úspor. Nemá se spokojit se značným poklesem hodnoty akcií VW a vysokou cenou aut.

Akcionáři chtějí znát důvody poklesu

"První letošní čtvrtletí nebylo zvlášť uspokojující, ale další tři by měla být v každém případě lepší," slíbil v úvodu přítomným šéf koncernu Bernd Pischetsrieder, podle něhož to má zajistit balík úsporných opatření, která budou postupně přijímána.

V debatě se neodbytní akcionáři ptali, proč jde obchod v Číně tak špatně ve srovnání s očekáváním a proč se VW, na který svého času připadala polovina čínského trhu, nyní musí spokojovat s 10 až 15 procenty. Chtěli také vědět, co je důvodem horšího odbytu v USA, ale i v Evropě. Proč jsou továrny VW nevytíženy, proč se VW drží nepříliš úspěšné luxusní strategie a jak chtějí manažeři reagovat na rostoucí ceny surovin.

Za letošní první tři měsíce stoupl zisk VW po zdanění na 70 miliónů eur (2,1 mld. Kč), což je více než loňských 26 miliónů, ale je třeba vidět, že loňské 1. čtvrtletí bylo mimořádně slabé. Letos je o 2,4 procenta nižší objem, který činí 21 mld. eur. VW má velké problémy s prodejem v Číně, kde už loni klesl výnos proti roku 2003 z 561 na 222 miliónů eur a letos to vypadá dokonce na ztrátu kolem 400 miliónů eur. Tamní závody VW mají roční kapacitu šest miliónů nových vozů, ale prodalo se jich jen 2,3 miliónu.

Problémy i v USA

Noviny Süddeutsche Zeitung včera napsaly, že lepší to loni nebylo ani v USA, kde VW vykázal ztrátu 900 miliónů eur, což je pětkrát více než rok předtím. Důvodem je slabý dolar, zápas automobilek o přízeň zákazníků slevami a zvyšující se ceny surovin, zejména ropy.

Ve VW budou rovněž další personální změny: šéf výroby Folker Weissgerber odchází ke 30. červnu a jeho pozice nebude znovu obsazena. V dubnu 2007 uplyne smlouva Petru Hartzovi (je zodpovědný za personální a sociální politiku koncernu), ale není vyloučeno, že odejde již o rok dříve a že příště bude ve Wolfsburgu jeden personální šéf pro koncern a druhý jen pro automobilku VW.

Na odchodu je údajně rovněž Wilfried Bockelmann, člen vedení koncernu odpovědný za techniku, jemuž jsou vyčítány mezery v modelové paletě. Řízení technického vývoje již od května převezme Bernhard, aby z VW "udělal opět ocelovou sílu", která už by se neměla tolik snažit o luxus.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám