Článek
Podle antimonopolního úřadu není najisto prokázáno, že člen týmu vybraného dodavatele má požadovanou zkušenost. Již dříve obdobně úřad zrušil zakázku na archeologické práce na D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi. Tu získalo sdružení firem Samson Praha a Labrys s nabídkou 267 milionů korun. Stížnost proti tomuto rozhodnutí podalo sdružení vedené Univerzitou Hradec Králové, které za práci požadovalo 343 miliony.
„Zdržení je zásadní. Předpokládali jsme, že v průběhu letošního roku bude jak na D11, tak na D35 archeologie dokončena a my koncem roku předáme staveniště zhotoviteli. Aktuálně máme vydané stavební povolení v právní moci, máme podané nabídky na obou stavbách, které vyhodnocujeme,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Stavba dálnice D11 nedaleko trutnovské elektrárny.
Zakázku rozdělili na tři
Čekat však na konečné rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž s rukama v klíně na Ředitelství silnic a dálnic nechtějí. Proto zvolili novou strategii. Zakázku na D35 rozdělili na tři menší a aktuálně ji soutěží v rámci dynamického nákupního systému.
„Řešení sporů v původním tendru se může pohybovat v řádu měsíců. To je pro nás nepřijatelná situace. Proto jsme šestnáctikilometrový úsek na D35 rozdělili na tři části a dobu na zhotovení zkrátili na čtyři měsíce. Původní zakázka na celý úsek měla trvat deset měsíců,“ vysvětlil Radek Mátl, jak se snaží eliminovat zpoždění zahájení stavby.
ŘSD podá odvolání tak jako tak
Stejný postup nyní hodlají uplatnit i na D11. „Rozhodnutí ÚOHS dostudovávám, ale jsem přesvědčený, že i proti němu podáme odvolání,“ řekl generální ředitel Mátl, podle jehož názoru se jedná o precedent.

Úseky dálnic D11 - úsek Jaroměř -Trutnov a D35 Úlibice-Hořice.
„Ukázalo se, že se nevěří ani naší vlastní referenci, kterou jsme si potvrdili, že levnější zakázka byla v pořádku. Za nás to není správná cesta, kam by se měla ubírat hodnocení veřejných zakázek. Můžeme se dostat do situace, že nebudeme schopni vysoutěžit prakticky žádnou stavbu,“ varuje Radek Mátl.
Dynamický nákupní systém je plně elektronický a otevřený systém pro zadávání veřejných zakázek, který se používá pro nákup běžného, obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací. Využívat ho umožnil zákon o zadávání veřejných zakázek v roce 2016. Ovšem pro zadávání zakázek na archeologii ho nyní Ředitelství silnic a dálnic použilo poprvé.
Nabídky v dynamickém nákupním systému byly pro D35 uzavřeny ve středu a nyní se budou vyhodnocovat.
„I když se nám podaří touto cestou zakázku, respektive nyní tři zakázky, na archeologii realizovat, podáme odvolání a necháme původní tendr dokončit do rozhodnutí antimonopolního úřadu. Neboť se domníváme, že se jedná o precedent. Pak bude tato velká zakázka zrušena, protože už mezitím budou práce dokončeny a ona už nebude mít smysl,“ uzavřel generální ředitel ŘSD.