Hlavní obsah

V Japonsku dochází nejoblíbenější pivo. Kyberútok firmu paralyzoval

Omluvy a upozorňování na ubývající zásoby jsou tím nejčastějším, co japonští zákazníci v poslední době slýchají. Největší japonský pivovar Asahi, který je rovněž vlastníkem českého Plzeňského Prazdroje, již skoro týden bojuje s dopady kybernetického útoku.

Foto: Tim Wimborne, Reuters

Super Dry firmy Asahi

Článek

Už jen několik dní a nejoblíbenější japonské pivo Super Dry dojde. Jeho výrobce, největší japonský pivovar Asahi, je stále ochromen po pondělním kybernetickém útoku, který zasáhl jeho distribuční a zákaznické systémy. Společnost byla nucena zastavit výrobu ve většině ze svých třiceti továren po celé zemi, včetně těch, které vyrábějí tento charakteristický ležák.

Firma pozastavila objednávky i dodávky bez vyhlídky na obnovení. „V současné době není v dohledu žádné okamžité obnovení našeho systému. Obvyklé dodávky zůstávají přerušeny,“ agentuře AFP mluvčí společnosti.

„V tuto chvíli není v plánu žádné okamžité oživení našeho systému,“ citoval deník The Guardian člověka blízkého firmě, který si nepřál být jmenován. „Výroba není přímo ovlivněna, ale byla zastavena, protože dodávky jsou pozastaveny,“ dodal.

Někteří tamní maloobchodníci už varovali zákazníky, aby počítali s nedostatkem produktů od Asahi, tedy nejen alkoholických, ale i nealkoholických nápojů a potravinářských výrobků. „Upřímně se omlouváme našim zákazníkům za způsobené nepříjemnosti,“ vzkázal FamilyMart, jeden z největších japonských obchodů se smíšeným zbožím. Firma podle BBC uvedla, že její řada balených čajů Famimaru, které Asahi vyrábí, bude pravděpodobně nedostatkovým zbožím nebo nebude skladem.

Společnost Lawson, další významný japonský maloobchodník, se nechal slyšet, že sice také očekává výpadky u produktů Asahi, ovšem prý se předzásobil alternativními produkty, aby minimalizoval dopad na zákazníky. A s varováním, že některé produkty Asahi mohou být vyprodány, přišel rovněž Japonský řetězec supermarketů Life Cooperation.

Asahi se k útoku vyjádřila naposledy v pondělí v tiskové zprávě, kterou má na svých webových stránkách. „V současné době nebyl potvrzen žádný únik osobních údajů nebo údajů o zákaznících externím stranám,“ píše například a zdůrazňuje, že selhání systému je omezeno na její operace v Japonsku. O útoku zatím nejsou další informace.

V loňském roce společnost uvedla, že kybernetický útok vnímá jako jedno z největších rizik nejbližší doby. Vyhodnotila, že by něco podobného vedlo k přerušení jejího podnikání, způsobilo problémy s peněžními toky a poškodilo značku.

Asahi vlastní také světové značky piva včetně Peroni, Pilsner Urquell a Grolsch, ale také Fullers ve Velké Británii, který se vaří v západním Londýně. Žádný evropský provoz prý útokem zasažen nebyl. Japonsko však představuje přibližně polovinu celkových prodejů společnosti.

Asahi Super Dry obsadil v roce 2025 podle tržního podílu a spotřebitelských preferencí první místo. Na trhu má více než třetinový podíl. V závěsu jsou potom produkty pivovarů Kirin, Suntory a Sapporo.

Závěrem dlužno doplnit, že ve Velké Británii byla v posledních měsících zasažena kybernetickými útoky řada velkých podniků, včetně obchodních domů Harrods, Jaguar Land Rover, Marks and Spencer a Co-op.

Výběr článků

Načítám