Článek
Například u oblečení se podle manažera Vladislava Hypše ze sítě prodejen značky s.Oliver nejčastěji řeší trička, svetry a další topy. „Je to vzorec, který se každoročně opakuje. Letos ovšem očekáváme lehké navýšení vratek. Důvodem jsou silnější předvánoční prodeje a dřívější nákupní vlna spojená s Black Friday,“ uvedl.
Při vracení nevhodného nebo nesedícího dárku je nutné mít k dispozici paragon nebo potvrzení o nákupu. Pak už rozhoduje čas, tedy jak dlouho před Vánocemi se dárek koupil. Jestliže to byly třeba tři měsíce předem, pravděpodobně nepochodí.
Pokud byl dárek objednán přes e-shop nebo jiným dálkovým způsobem, například po telefonu či mimo provozovnu, třeba na stánku, má kupující ze zákona právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů od převzetí zboží. Pokud na tuto možnost nebyl upozorněn třeba v obchodních podmínkách nebo jinak, prodlužuje se termín na jeden rok a čtrnáct dnů.
„Je třeba myslet na to, že právo na vrácení zboží nebo jeho reklamaci má především kupující. Pokud s dárkem nejste spokojeni, obraťte se nejprve na dárce a požádejte jej o pomoc,“ upozornila Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.
Dárce může vrácení vyřídit kompletně za obdarovaného, případně alespoň informovat prodejce o odstoupení od smlouvy a pověřit příjemce daru zasláním zboží zpět. V řadě případů lze vrácení vyřídit také v kamenné prodejně prodávajícího.
Někteří prodávající umožňují na svém webu odstoupení od smlouvy nebo přes formulář. Pokud tomu tak není, lze prodávajícímu napsat, že člověk odstupuje od smlouvy, a určit, kam má vrátit peníze. Obchodník musí vrátit kupní cenu a také základní poštovné za dodání zboží.
Pozor na úpravy na přání
„Právo na odstoupení se vztahuje i na rozbalené či vyzkoušené zboží. Pokud bylo použito více, než bylo nutné k vyzkoušení, a zároveň se tím snížila jeho hodnota, může podnikatel požadovat odpovídající náhradu,“ varuje Hekšová.
Ani při nákupech na dálku nemusejí zákazníci s odstoupením od smlouvy vždy uspět. Nelze ho uplatnit například u zboží upraveného na přání, zapečetěného zboží, u něhož to není možné z hygienických důvodů po vynětí z obalu, nebo u audio a video nahrávek a počítačových programů na nosiči typu DVD či LP desek, pokud byl porušen originální obal.
Pokud spotřebitel zakoupí výrobek v kamenném obchodě, nemá ze zákona právo na odstoupení od smlouvy. „Někteří prodejci nicméně sami nabízejí možnost vrácení či výměny. Podmínky jsou různé. Někteří nabízejí lhůtu čtrnáct, jiní třicet dní. Zpravidla však má být výrobek nepoužívaný a ideálně v originálním balení či s neodstřiženými cedulkami,“ upozornila poradenská společnost Rödl & Partner. Podmínky vrácení v tomto případě určuje prodejce, nikoliv zákon.


