Článek
„Je to pro nás překvapení. Přestože jsme o akci zaměřené na dodržování nedělního zákazu veřejně informovali, našli se řidiči, kteří jej nerespektovali,“ prohlásil ředitel kontrolní sekce inspektorů Pavel Bergman. Dvě třetiny prohřešků podle něj spáchali čeští řidiči, třetinu zahraniční.
Nedělní zákaz jízdy platí v Česku pro nákladní auta na dálnicích a silnicích první třídy. Vyjet nesmí v neděli a ve svátky mezi třináctou a dvaadvacátou hodinou, o letních prázdninách platí zákaz i v pátek a sobotu. Výjimku má přeprava živých zvířat nebo rychle se kazícího zboží, případně vozidla s povolením kraje či ministerstva dopravy.
Víkendové kontroly ukázaly, že v některých případech využili řidiči výjimku pro náklad, na který se nevztahuje. Kamiony, které zákaz jízdy porušily, musely zůstat na místě až do skončení omezení. Inspektoři rozdali pokuty a kauce za zhruba 70 tisíc korun. Ve 13 případech věc nevyřešili na místě, řidiče tak čeká správní řízení. Na místě jim hrozí pokuta 1500 až 2000 korun, ve správním řízení až 10 tisíc korun.
„Pro nás je to důvod, abychom v podobných akcích cíleně pokračovali,“ uvedla ředitelka inspekce Lenka Ptáčková Melicharová. Je podle ní zřejmé, že nedělní omezení řidiči stále neberou jako samozřejmost.
Při druhé adventní neděli inspektoři kontrolovali nákladní auta převážně na hlavních tranzitních tazích. Kromě porušení zákazu jízd zjistili také přetížení a technické závady, informoval úřad na svém webu.
Nepřijatelné zneužití výjimky
„Narazili jsme například na situace, kdy řidič předložil výjimku určenou pro převážení dílů v automobilovém průmyslu, ve skutečnosti ale vezl plastové pytle,“ uvedl metodik inspekce Josef Matěj. „V jiném případě se pod obdobným povolením přepravovaly hygienické potřeby. Takové využití výjimky odporuje jejímu smyslu. Je to nepřijatelné,“ zdůraznil.
Při jedné z kontrol dokonce přivolal dopravce na místo policii, poté, co řidič nesouhlasil s postupem inspektora. „Policisté po posouzení situace neshledali v postupu inspektora pochybení a nezasahovali do kontroly,“ sdělila mluvčí krajského ředitelství policie Karlovarského kraje Kateřina Pešková.
Česko má jeden z nejpřísnějších zákazu jízd kamionů v Evropě, podobně jako sousední Německo či Rakousko. Všechny tři země leží uprostřed kontinentu a jejich území křižuje mezinárodní doprava. Zákaz pomáhá obyvatelům měst a obcí, kteří si stěžují na hluk a hustý provoz. Dopravcům naopak ztěžuje plánování tras.
Inspekce silniční dopravy vznikla letos v červenci přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu. Kontroluje například dodržování pracovních dob řidičů, technický stav vozidel i zatížení kamionů.


