Hlavní obsah

Z 30 hodin jen čtyři odpočíval. Nedodržení přestávek patří k nejčastějším prohřeškům kamioňáků

Mnohatunový kamion se řítí po dálnicí a za volantem sedí klimbající řidič. Takového nikdo potkat nechce. Přesto je nedodržení přestávek jedním z nejčastějších prohřešků řidičů. Někteří dokonce podle kontrolorů močí za jízdy do plastových lahví, jen aby nemuseli zastavit. Na jízdy kamionů či autobusů se soustředí kontroly Inspekce silniční dopravy.

Foto: INSID

Kontrola Inspekce silniční dopravy se zaměřuje na kamiony a autobusy.

Článek

Inspektoři od července do září 2025 provedli 4 726 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Odhalili 1188 vozidel s nejrůznějším závadami či nedodržením pravidel, to je celá čtvrtina zastavených. Za přestupky a někdy i podvody vybrali kauce a rozdali pokuty v celkové hodnotě přes 15 milionů korun.

Nejčastěji šlo o zmíněné nedodržování doby řízení a povinného odpočinku řidičů, přetížení vozidel, nešpatné uložení nákladu nebo porušování zákazu jízd o víkendech a státních svátcích.

Jeden ze zadržených rekordmanů vyrazil z Turecka se čtyřicetitunovým nákladem. Když ho inspektoři zastavili, měl za sebou jízdu trvající 30 hodin a jen čtyři hodiny odpočinku.

„Podle nastavených pravidel mu cesta se všemi povinnými pauzami měla trvat 44 hodin,“ dokládala mluvčí inspekce Monika Balšánková.

Někteří řidiči nepoužijí správně kartu řidiče, aby nebyla zaznamenána doba jízdy, případně mají dvě a fingují svého náhradníka. Podle metodika inspekce Josefa Matějů však za takové excesy nemohou mnohdy samotní řidiči, ale jejich zaměstnavatelé, kteří je nutí šetřit čas. Postih proto míří nejen na řidiče, ale i na dopravce.

Řetězy pomohou vymoci pokuty

Aby se podařilo pokuty vymoci, kontroloři odstaví kamion. „Inspektoři vozidlo zajistí řetězy nebo odeberou registrační značky a doklady, aby řidič nemohl pokračovat v jízdě,“ uvedl Josef Matějů. Dokud dopravce nezaplatí pokutu nebo nesloží kauci, kamion nemůže jet dál. Řetězy jsou v tom velmi účinné.

Inspektoři během tří měsíců v terénu řešili desítky přetížených kamionů, některé třeba i o 10 až 15 tun nad limit. Jiné soupravy zase byly výrazně delší, než smí být.

Další podvádějí s jednotkami pohlcujícími emise škodlivých látek. Kontrolami prošlo přes 2 300 českých kamionů, závada či přestupek byl u 26 procent z nich. Kontroly zahraničních dopravců, jichž bylo 2420, prokázaly problém u 24 procent vozidel.

Výběr článků

Načítám