Hlavní obsah

Temelín i Dukovany jsou extrémně odolné, problémy by mohl přinést vítr či mráz

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Jaderné elektrárny Temelín a Dukovany jsou schopné zvládnout i vysoce nepravděpodobné extrémní havarijní stavy, aniž by došlo k ohrožení okolí. Vyplývá to z předběžných závěrů zátěžových zkoušek, které byly provedeny jako reakce na fukušimskou tragédii. V úterý o tom informovala předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Dana Drábová.

Foto: Profimedia.cz

Jaderná elektrárna Temelín

Článek

Drábová zdůraznila, že však samozřejmě zůstává jak v technické, tak v organizační rovině stále prostor pro zvyšování bezpečnosti. U Dukovan i Temelína patří k jejich silným stránkám skutečnost, že se jde o lokality s minimálními seismickými riziky, jsou zde vyloučeny vnější záplavy a disponují velkou zásobou chladící vody.

Foto: Profimedia.cz

Pohled na jadernou elektrárnu Dukovany

Drábová rovněž zdůraznila, že testy potvrdily vysokou odolnost ochranných obálek kolem reaktorů. Jak Drábová potvrdila Právu, ochranné obálky kolem dukovanských a temelínských reaktorů nejsou projektované na pád velkého dopravního letadla. Vydržet by měly pouze náraz středně velké vojenské stíhačky. Drábová zdůraznila, že právě proto jsou kolem elektráren bezletové zóny a musí je v této záležitosti chránit jiné složky, tedy armáda.

Jedním z rizik, které v případě Dukovan bylo identifikováno, je extrémní vítr, jenž by mohl způsobit ztrátu vnějšího napájení. To je potřebné tehdy, když se uvnitř elektrárny nastane nějaký problém.

V případě Temelína se jedná o modernější elektrárnu pod výrazně větším mezinárodním dozorem. Větší rizika vyplývají z toho, že Temelín pracuje s vysokými měrnými výkony v aktivních zónách reaktorů a rovněž je zde větší riziko kumulace vodíku.

Příprava na arktické mrazy

Zátěžové testy rovněž ukázaly na riziko zamrzání nafty ve spojovacím potrubí pro naftové agregáty, které jsou nutné pro fungování záložních systémů, zajištujících chlazení reaktorů. Tyto zátěžové testy ovšem simulovaly extrémní mráz -46 stupňů Celsia, tudíž během této zimy reálně nafta nezamrzala, podobně jako motoristům.

Nicméně ČEZ se hodlá připravit i na takové arktické mrazy, a navíc kromě toho v následujících čtyřech letech připravuje další externí, v pořadí již čtvrté jištění dodávek elektřiny pro elektrárnu v případě nehody.

Reklama

Výběr článků

Načítám