Hlavní obsah

Tajemné poruchy lokomotiv v Polsku rozkryli hackeři. Výrobce do nich záměrně nainstaloval chybu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Polská společnost Newag z Nového Sadce, která vyrábí nákladní elektrické lokomotivy Impuls, čelí obrovskému skandálu. Server Onet.pl, ale i další polská média informují, že za loňskými až příliš častými poruchami jejich lokomotiv, které jezdí po celém Polsku, stojí sám výrobce. Ten je totiž vědomě naprogramoval tak, aby si nečestným způsobem zajistil výjimečně vysoké zisky.

Foto: Profimedia.cz

Lokomotiva Newag Impuls na archivním snímku z roku 2016.

Článek

„Firmě se nelíbilo, že tendry na servis jejích vozových souprav vyhrávaly konkurenční firmy s nižšími cenovými nabídkami, hlavně společnost SPS. Proto v nich úmyslně upravil software tak, aby se za jistých okolnosti vlaky zastavily a vrátit do provozu je nedokázal nikdo jiný než výrobce,“ uvedl onet.pl.

„Po podrobném přezkoumání softwarů v lokomotivách, které v některých případech musely nečinně stát na vedlejší koleji deset i více dní, hackeři skupiny Dragon Secret odhalili dodatečně nainstalované změny,“ uvedl server biznesinfo.pl.

„V úterý na speciální konferenci ve Varšavě o jejich mimořádně negativních dopadech na provoz informovali veřejnost,“ dodal server s tím, že od zveřejnění této informace akcie Newagu na varšavské burze klesly o 17 procent.

Záhada nekončí. Polské vlaky dál zastavují nouzové radiové signály

Evropa

Následné tvrzení společnosti Newag, že tyto informace nejsou pravdivé, vyvrátil bývalý ministr digitalizace Janusz Cieszyński i protikorupční úřad společným prohlášením.

„O tom, jak firma z Nového Sadce kyberneticky zaútočila na vlaky svých klientů, jsme věděli už od května minulého roku a stejně tak i představitelé polských tajných služeb. Také že o přijatých krocích nebylo možné informovat veřejnost,“ stojí v prohlášení.

Cieszyński byl v ministerské funkci do konce letošního listopadu, kdy vláda Mateusze Morawieckého podala demisi. Podle jeho slov na ministerstvu o případu věděli a zasáhli, podrobnosti ale odmítl vzhledem k utajení informací sdělit.

Newag má podepsané smlouvy na dodávky svých vlakových souprav také s Českou republikou a Slovenskem. Celková hodnota těchto objednávek včetně servisních služeb se pohybuje kolem půl miliardy eur (12,2 miliardy Kč), informovalo několik polských médií.

Z polského ministerstva záhadně zmizely exponáty a kly afrických slonů, vedení instituce mlčí

Evropa

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám