Hlavní obsah

Stávku německých strojvedoucích odmítl zastavit i soud vyšší instance

– Berlín

Německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se nepodařilo soudně zastavit stávku strojvedoucích, soud vyšší instance v pátek odvolání dopravce po čtvrtečním nesouhlasném verdiktu pracovního soudu zamítl.

Foto: Die Länderbahn

Vlak německé železniční společnosti Trilex.

Článek

Stávka za vyšší mzdy tak bude pokračovat až do úterních 02:00, kdy plánuje odborový svaz strojvedoucích (GDL) protest ukončit.

Úspěch před soudem bude vzpruhou pro GDL, který se snaží dráhy přinutit ke zvýšení mezd a k vyplacení bonusu za práci v době pandemie.

Šéf osobního oddělení DB Martin Seiler uvedl, že neúspěchu u soudu lituje a že se obává, že se vyjednávání o mzdách změní na diktát.

Soud odmítl zakázat stávku německých strojvedoucích

Ekonomika

„V zájmu našich zákazníků jsme učinili vše, aby se GDL vzdal blokády jednání o mzdách,“ řekl v prohlášení Seiler.

Dodal, že nijak nezpochybňuje právo na stávku. „Máme ale obavy, že toto kolo jednání o mzdách prokáže autonomii vyjednávání v Německu medvědí službu. Místo jednání se GDL pokouší úpravu mezd diktovat,“ uvedl.

Dráhy podnikly právní kroky proti GDL ve čtvrtek. Uvedly, že stávka je sice výsadním právem zaměstnanců, musí ale odpovídat zákonům, což tak podle dopravce u aktuálního protestu není.

Šéf GDL Claus Weselsky takový názor odmítl a prohlásil, že cílem DB je odborovou organizaci zlikvidovat.

Pracovní soud se ale postavil za odbory a odmítl stávku předběžným opatřením zastavit, odvolání se tak věnoval nadřazený soud. Ani ten ale DB nevyhověl.

V Německu začala stávka strojvedoucích. Část spojů do Česka byla zrušena

Evropa

Právní experti ještě před čtvrtečním verdiktem očekávali, že soud zřejmě stávku nezablokuje. Jako důvod uváděli ústavní právo na stávku a také volnou formulaci termínu „přiměřenosti k situaci“, který v takovém případě stávku jako poslední prostředek sporu umožňuje.

Stávka se dotkla i spojení s Prahou

Mluvčí státem vlastněného dopravce Achim Stauss ráno řekl, že ať už odvolání dopadne jakkoli, považují DB svůj postup za nezbytný, neboť ho činí v zájmu zákazníků.

Železniční společnost oznámila, že se jí podařilo posílit spoje mimořádného jízdního řádu a že díky tomu na dálkových spojích nejezdí přislíbených 25, ale 30 procent vlaků.

V regionální dopravě se daří vypravovat asi 40 procent vlaků. Situace se ale v regionech výrazně liší.

„Těžiště stávky je jako u minulých protestů ve východních spolkových zemích a v několika metropolitních regionech. Zde může docházet k výraznějším omezením,“ uvádí DB.

Důvodem jsou smlouvy části strojvedoucích na západě země, které stávkování zapovídají.

Kvůli stávce nejezdí ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínají a končí v Drážďanech.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

Německo čeká další stávka strojvedoucích

Evropa

DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19.

Nově ale DB souhlasí s příspěvkem až 600 eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit 36 měsíců. GDL ale chce ještě kratší lhůtu, a to 29 měsíců.

Reklama

Výběr článků

Načítám