Hlavní obsah

Šrotovné inspirovalo v Německu obchodníky s elektronikou i zubaře

Novinky, pst

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přestože zavedení šrotovného – příspěvku na koupi nového auta za staré – v několika dalších evropských vyvolávalo pochyby ekonomů, v Německu nese zatím ovoce. Podle listu Wall Street Journal myšlenku přejali i jiní podnikatelé a firmy – od elektroniky po zubní implantáty.

Foto: Anna Bortlíčková, Právo

Nošovická továrna má znovu zakázky díky poptávce z Německa.

Článek

Dlužno dodat, že z příspěvku 2500 eur (přes 70 000 korun) na koupi nového auta výměnou za sešrotování starého – nejméně devět let starého vozu, má prospěch i Česko, kde ožila v uplynulém týdnu výroba aut v mladoboleslavské Škodovce i v nošovickém Hyundai.

Pokles výroby ve čtvrtém kvartálu minulého roku a v prvním měsíci letošního patřil přitom k nejtemnějším znamením globální hospodářské krize.

Myšlenku šrotovného využívají i další

Už bez státní podpory využívají myšlenku šrotovného jako marketingovou akci na podporu prodeje nejen řetězce s elektronikou, ale i krejčí a zubaři.

Německý MediaMarkt tak nabízí příspěvek 100 eur na nákup nového počítače výměnou za starý. Krejčovství Herr von Eden pak dá klientům při objednávce nového obleku za starý 300 eur. A některé zubařské ordinace podobně vyměňují staré zubní implantáty za nové s dotací 100 eur – tedy pokud to má zdravotní důvod.

Firmy a podnikatelé se tak vzdávají části zisku v naději, že přilákají zákazníky, kteří jsou pod dojmem špatných zpráv o světové krizi a růstu nejistoty z udržení zaměstnání nyní mnohem opatrnější při utrácení.

Na druhé straně i v Česku existuje z éry meziválečné velké hospodářské krize příklad firmy Baťa, která raději se ztrátou vyprodala sklady, aby měla hotovost. Díky tomu se rychle zotavila a vzhledem ke ke stavu konkurence, která nezareagovala včas, vyšla z krize silnější. Současná globální krize je přitom k té meziválečné často přirovnávána.

Automobilky pocítily potíže jako první

Automobilový průmysl byl poklesem prodejů postižen jako první a nejcitelněji. Jen v Německu poklesla produkce aut o 17 procent. Kabinet Angely Merkelové proto přijal opatření o šrotovném, které vstoupilo v platnost 27. ledna. Na šrotovné bylo z rozpočtu vyčleněno 1,5 miliardy eur.

Devět a více let starý vůz má přitom v Německu 16 miliónů lidí a podle průzkumů chce pobídku vlády využít 1,2 miliónu lidí – tedy dvakrát více, než nač stačí vyčleněné peníze. Nyní jdou auta znovu na odbyt a někde dokonce museli zákazníci počkat, protože nestačil počet vozů na skladu. Zájem je především o levnější a úsporné menší vozy. Zatím šrotovné využilo 134 000 Němců a toto číslo narůstalo přibližně o 7000 denně.

Podobné pobídky se objevily již v minulosti a měly podle společnosti Credit Suisse rozdílné efekty v různých zemích – ve Francii vedly ke krátkodobému oživení prodejů aut v polovině 90. letech, v Itálii se naopak udrželi před deseti lety vyšší prodeje i po ukončení pobídkového programu.

Reklama

Související témata:

Související články

V Česku se rozhořel spor o šrotovné

V Česku vypukl ostrý spor o to, zda se přidat k těm západoevropským zemím, které vyplácejí prémie majitelům aut, kteří se zbaví starých vozů a zakoupí nové,...

Šrotovné zavádí také Slovensko

Slovensko zavede příspěvek na koupi nového automobilu tzv. šrotovné ve výši 1000 nebo 1500 euro. "Vláda na tento projekt vyčlení 33 miliónů euro," uvedl po...

Výběr článků

Načítám