Hlavní obsah

Snižte už cla na auta, tlačí na Trumpa Německo

4:30
4:30

Poslechněte si tento článek

Spojené státy musí snížit cla na automobily, jak slíbily, než bude možné finalizovat obchodní dohodu mezi USA a Evropskou unií. Bílý dům k tomu vyzvala německá vláda s tím, že by neměl v této věci již otálet. Evropská komise se sice s administrativou Donalda Trumpa dohodla na rámcové dohodě už koncem července, nicméně mnoho detailů ještě zůstává nejasných.

Foto: ČTK/AP

Ursula von der Leyenová a Donald Trump po jednání o clech

Článek

Podle prezentovaného návrhu se mají snížit americká cla na dovoz automobilů z Evropy z 27,5 na 15 procent. Německý automobilový průmysl odhaduje, že i tato nižší cla by mohla pro něj představovat dodatečné náklady ve výši miliardy eur ročně (24,5 miliardy korun).

„Zejména cla na automobily musí být rychle snížena, jak bylo dohodnuto. Jsme si také vědomi značné zátěže pro ekonomiku orientovanou na export. Naší úlohou je v tomto procesu i nadále plně podporovat Evropskou komisi,“ uvedl na pondělní tiskové konferenci mluvčí německé vlády.

Na exportující německé automobilky, Volkswagen, BMW a další, je napojeno mnoho českých subdodavatelů dílů.

K finalizaci rámcové obchodní dohody mezi EU a USA je třeba upřesnit ještě mnoho klíčových detailů, poznamenala k pondělní výzvě německé vlády agentura Reuters.

O den dřív britský list The Financial Times napsal, že dokončení textu o clech, na kterém se zástupci Bruselu a Washingtonu dohodli v červenci, komplikuje snaha Evropské unie bránit své nařízení o digitálních službách (DSA). Neshody podle zdrojů přetrvávají nad formulacemi takzvaných netarifních překážek.

Evropská unie se podle zdrojů snaží zabránit Spojeným státům v tom, aby se zaměřily právě na pravidla poskytování digitálních služeb na unijním trhu. Tato pravidla se týkají i velkých amerických technologických firem jako Google, Meta či Apple.

Spojené státy jsou podle The Financial Times přesvědčeny, že unijní nařízení o digitálních službách obsahuje netarifní překážky, o které se právě vede spor.

Na finální text se stále čeká

Červencová dohoda zavádí 15procentní clo na dovoz většiny zboží z EU do Spojených států. Původně hrozilo clo 30 procent a v jednu chvíli Trump hrozil i 50procentním clem. Dohoda z července pomohla odvrátit širší obchodní válku mezi oběma spojenci, kteří dohromady tvoří téměř třetinu světového obchodu.

Trump se dlouhodobě vymezuje proti tomu, co nazývá nespravedlivým zacházením v souvislosti s vývozem automobilů z USA na zahraniční trhy. Často zmiňoval právě EU, která při dovozu vozidel uplatňuje desetiprocentní clo, tedy čtyřikrát více než až do letošního dubna činila 2,5procentní celní sazba pro import evropských osobních aut do USA. Trump k ní na jaře přidal 25 procent.

Konečné znění textu obchodní dohody mezi EU a USA se původně očekávalo několik dní po červencovém oznámení předsedkyně EK Ursuly von der Leyenové a amerického prezidenta Donalda Trumpa, stále však k písemnému stvrzení dohody nedošlo.

Evropská komise očekávala, že Trump do 15. srpna podepíše exekutivní nařízení o snížení cel na vývoz automobilů z EU do USA z dosavadních 27,5 procenta na 15 procent. The Financial Times s odkazem na nejmenovaného amerického činitele ale napsal, že toto snížení bude odloženo do doby, než bude finalizován text společného prohlášení.

Ve hře je spojenectví proti Číně

Obě strany zároveň podle dřívějších zpráv dokončují seznam produktů, u kterých by clo kleslo na obou stranách na nulu, například u letadel, zatímco jiné položky by se vrátily na podstatně nižší sazbu v režimu doložky nejvyšších výhod. Jednání o clech na lihoviny a víno se zřejmě protáhnou do podzimu, doplnila agentura ČTK.

EU kvůli chystané dohodě s USA odložila připravená protiopatření, která se měla týkat amerického zboží v celkové hodnotě 93 miliard eur (2,3 bilionu Kč) a která měla být reakcí na americká cla na hliník a ocel. Na celní zátěži amerického dovozu do EU se tak v tuto chvíli nic nemění.

Evropská unie přitom stále čelí 50procentním clům při dovozu oceli a hliníku do USA. Podle dohody by ale měly být na toto zboží zavedeny kvóty. Unie i Spojené státy chtějí vytvořit alianci, která by měla chránit jejich trh s ocelí, hliníkem, mědí a dalšími kovy před levnou nadprodukcí z Číny a zároveň nahradit vysoká cla příznivějšími kvótami pro vzájemný obchod.

Trump minulý týden oznámil, že do dvou týdnů stanoví nová plošná cla na dovoz oceli a čipů do USA. Sazby cel budou podle něj zpočátku nižší, aby měly firmy čas na rozvoj výroby ve Spojených státech. Později by se však měly zvýšit, žádná přesnější čísla ale neposkytl.

Výběr článků

Načítám