Hlavní obsah

Stavba dálnice z Brna do Vídně může konečně začít, dostala zelenou od ministerstva životního prostředí

3:17
3:17

Poslechněte si tento článek

Dolní Dunajovice

Ředitelství silnic a dálnic získalo souhlas ministerstva životního prostředí se stavbou dálnice z Brna směrem na Vídeň. Dvacet tři kilometrů dálnice D52 z Pohořelic do Brna se tak začne stavět koncem příštího roku u Mikulova, a to konkrétně úsek mezi novomlýnskou nádrží a státní hranicí s Rakouskem. Stavba by mohla být hotová v roce 2032.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Dálnice D52 do Vídně má po letech čekání zelenou. Získala souhlas ministerstva životního prostředí. Hotová by mohla být v roce 2032.

Článek

„Dálniční spojení Brna a Vídně je jednoznačně národní prioritou. Díky kladnému stanovisku EIA můžeme postupovat velmi rychle dál,“ řekl v pondělí novinářům na odpočívadle rychlostní silnice z Brna do Mikulova ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Nedostavěná D52 je dopravní ostudou Česka. Rakouská část dálnice je dávno hotová. Stavbu na české straně zdržovaly desítky let trvající spory o to, kudy se dálnice v úseku Pohořelice–Mikulov povede.

Jízda v tomto úseku bývá nyní pro řidiče nepříjemná, tvoří se kolony a platí zde snížená rychlost. Tisíce aut projíždějí Mikulovem.

Foto: ŘSD

Trasa dosud nevybudovaného úseku dálnice D52

„Dnešek je dobrý den pro Brno a jižní Moravu, protože to, na co jsme tady hodně dlouho čekali, aby se konečně začala stavět dálnice z Brna na Vídeň, těch posledních dvacet tři kilometrů, může být konečně realitou. Poslouží k tomu kladné stanovisko EIA, které dnes bylo vydáno,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Proti úseku procházejícímu přes novomlýnské nádrže a dále v trase pod Pálavou protestovala občanská sdružení, ekologové a námitky měly i obce podél chystané dálnice.

„EIA zohlednila všechny připomínky, velmi pečlivě se vypořádala s dopadem na životní prostředí,“ upozornil Hladík.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Důležitou informaci přijeli k Dolním Dunajovicích sdělit novinářům ministři Martin Kupka a Petr Hladík.

Stanovisko EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí, obsahuje celkem 96 podmínek pro přípravu, stavbu i provoz včetně kompenzačních opatření. K dokumentu přišlo 65 písemných vyjádření.

„Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách jsme je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic-Nové vsi, vybudování celé řady protihlukových stěn, podjezd mezi obcí Perná a Dolní Dunajovice, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana přírodní rezervace, lokality Mušovský luh,“ upřesnil Hladík.

Úsek mezi Pohořelicemi a vodní nádrží bude možné začít stavět pravděpodobně až v roce 2027. Nejnáročnější bude způsob překonání horní vodní nádrže Nové Mlýny. Dokumentace řešila víc než dva kilometry dlouhý viadukt nebo násyp. EIA nakonec schválila obě varianty. „Teď bude na investorovi stavby, kterou si vybere,“ dodal Hladík.

Ministerstvo dopravy preferuje variantu přisypané hráze. „Má menší, a to zejména hlukový negativní dopad na okolní území. Tady by bylo možné začínat v roce 2029,“ odhaduje Kupka.

Ředitelství silnic a dálnic pokračovalo v přípravách stavby i při čekání na EIA. „Příprava nestála, v této chvíli máme zpracovaný koncept a dokumentaci na úseky před a za nádrží, během léta zapracujeme nové podmínky z EIA a na podzim zahájíme inženýrskou činnost, tak abychom mohli požádat o vydání k povolení stavby jak před tak i za nádrží,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

ŘSD pokračuje také ve výkupu pozemků. „Aktuálně máme vykoupeno zhruba 80 procent,“ dodal.

Související témata:

Výběr článků

Načítám