Článek
V rámci průzkumu provedeného ČTK byly zkontrolovány ceny 11 druhů základních potravin v supermarketech Tesco, Albert, Billa a diskontní prodejně Penny Market v Praze a Roztokách v pátek 30. prosince a v pondělí 2. ledna. Z porovnání cen kontrolního nákupu vyplynulo, že i po zvýšení DPH jsou ceny stejné.
Obchodníci totiž podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky už v závěru loňského roku kvůli očekávané úpravě DPH nenápadně zvýšili ceny potravin, aby v lednu nemuseli zdražit skokově a mohli tvrdit, že zdražení v jejich případě není tak výrazné.
Navýšení DPH už v reklamě
Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku letošního roku očekávat, jelikož obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.
První obchodní řetězce se už rozhodly využít zvýšení DPH v reklamě. Očekávaný cenový nárůst je totiž pro obchodníky vítanou příležitostí, jak svým zákazníkům sdělit, že v jejich prodejnách se zdražování i po zvýšení DPH obávat nemusejí.