Hlavní obsah

Zájem o Shein a Temu v USA prudce klesá

2:37
2:37

Poslechněte si tento článek

Žně na klíčovém trhu ve Spojených státech se pro čínské e-commerce giganty Temu a Shein stávají minulostí. Tamní zájem o jejich prodejní platformy v květnu v důsledku agresivní celní politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa namířené na Čínu výrazně klesl.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Počet denních aktivních uživatelů na platformě Temu v USA v květnu klesl o 52 procent ve srovnání s březnem, když ještě nebyla v platnosti Trumpova cla. V případě Sheinu je propad za stejné období sice výrazně nižší, přesto dosahuje 25 procent, informoval server CNBC s odkazem na data společnosti Sensor Tower.

Poklesy se projevily i v hodnocení obou aplikací v Apple Store. Ta od Temu se v květnu 2025 umístila v průměru na 132. místě, což je hluboký propad, neboť loni se nacházela v nejlepší trojce. Shein se minulý měsíc umístil v průměru na 60. místě, o rok dříve se ale umisťoval v první desítce.

Uvadání popularity obou e-shopů v USA souvisí s Trumpovými cly. Prezident mimo jiné s platností od 2. května zrušil výjimku „de minimis“, jež osvobozovala zásilky s hodnotou do 800 dolarů (17 370 Kč) od cla. Z toho Temu i Shein, jejichž obchodní strategie je postavená na nabídce ultralevného zboží, významně těžily.

Se zrušením výjimky tak byly e-shopy nuceny pro americké spotřebitele zdražit a zároveň radikálně snížily výdaje na reklamu v USA. Temu vynaložilo v květnu na reklamu meziročně o 95 procent méně financí, Shein o 70 procent.

„Pokles výdajů na reklamu společností Temu a Shein v USA byl v dubnu také patrný, protože výdaje se meziročně snížily o 40 procent, respektive 65 procent,“ sdělila CNBC Seema Shahová, viceprezidentka pro výzkum v Sensor Tower.

Kvůli zrušení „de minimis“ online prodejci také změnili logistiku, když ustoupili od obchodního modelu dropshipping (odesílání zboží přímo z čínských skladů), a místo toho si začali budovat síť amerických skladů. To se týká především Temu.

„Všechny tyto dodatečné náklady a regulační překážky jasně poškozují růstové vyhlídky čínských platforem v USA,“ řekl Rui Ma, zakladatel a analytik společnosti Tech Buzz China, jejíž březnový průzkum ukázal, že 50procentní clo je hranicí, u níž Temu ztrácí většinu svých cenových výhod a stává se pro něj obtížné v USA podnikat.

Clo pro Temu a Shein po zrušení „de minimis“ aktuálně činí 54 procent potom, co bylo v polovině května na 90 dní sníženo ze 120 procent v rámci celního příměří mezi USA a Čínou. Alternativou je paušální poplatek 100 dolarů (2170 Kč) za poštovní položku.

Výběr článků

Načítám