Hlavní obsah

Shein nutí zákazníky k nákupům temnými praktikami, stěžuje si spotřebitelská organizace

2:35
2:35

Poslechněte si tento článek

Čínský e-shop Shein čelí v Evropské unii novému problému. Evropská spotřebitelská organizace (BEUC) podala na společnost stížnost k Evropské komisi (EK), protože ji podezřívá z používání „temných praktik“, které jsou navržené tak, aby lidé nakupovali více v aplikaci a na webových stránkách fast fashion prodejce.

Foto: Phil Noble, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Vyskakovací okna vyzývající zákazníky, aby neopouštěli aplikaci, nebo přijdou o propagační akci, falešné časově limitované nabídky vytvářející tlak na dokončení nákupu nebo nekonečné scrollování v nabídce. To jsou hlavní metody Sheinu, které by mohly být považovány za „agresivní obchodní praktiky“, uvedla BEUC ve své zprávě.

V 29stránkové stížnosti, kterou podepsalo 25 členských organizací z 21 zemí, BEUC také podrobně popisuje, jak Shein využívá častá upozornění, přičemž jeden telefon obdrží až 12 oznámení z aplikace za jediný den.

„Pro fast fashion (rychlou módu) potřebujete mít objem, potřebujete mít masovou spotřebu a tyto temné vzorce jsou navrženy tak, aby masovou spotřebu stimulovaly. Aby to pro nás bylo uspokojivé, musí se zbavit těchto temných vzorců, ale otázka je, zda k tomu budou mít dostatečnou motivaci, když vědí, jaký potenciální dopad to může mít na objem nákupů,“ řekl agentuře Reuters Agustin Reyna, generální ředitel BEUC.

Ve své stížnosti organizace pro dohled nad spotřebiteli proto žádá, aby EU donutila Shein zveřejnit údaje, které potvrzují tvrzení používaná jejím marketingovým týmem jako například „zásoby jsou malé“ či znázorňující odpočet do ukončení prodeje daného produktu. Pokud tyto údaje Shein poskytnout nedokáže, měl by být nucen tato oznámení pro zákazníky v EU zrušit, uvedla.

„Již konstruktivně spolupracujeme s národními orgány pro ochranu spotřebitelů a Evropskou komisí, abychom prokázali náš závazek dodržovat zákony a předpisy EU,“ reagoval Shein na stížnost BEUC a dodal, že organizace nepřijala žádost o schůzku. „Tato neochota zapojit se je extrémním zklamáním, zejména ve světle rostoucí popularity společnosti Shein mezi evropskými spotřebiteli,“ citoval server The Guardian z vyjádření společnosti.

Anketa

Nakupujete v obchodech Shein nebo Temu?
Často
16,7 %
Občas
29,9 %
Nakoupil/a jsem tak jednou.
6,6 %
Ne
46,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3284 čtenářů.

Čínský e-commerce gigant čelí v Evropě i jiným problémům. Sama EK už společnost koncem května informovala o tom, že její praktiky porušují spotřebitelské právo EU, a varovala firmu před pokutami, pokud nebude evropské zákony na ochranu spotřebitele respektovat.

V neposlední řadě je pak Shein také pod drobnohledem technologických regulačních orgánů EU, které sledují, zda online prodejce dodržuje pravidla EU pro online obsah.

Výběr článků

Načítám