Článek
„Autobusy tu jezdí málo, zvlášť o prázdninách, a zastávky jsou daleko. Mám špatné koleno a nikdo z rodiny nechce, abych chodila delší vzdálenosti,“ popsala svou situaci jednaosmdesátiletá Jihočeška Eliška Maryšková, která z rodinných důvodů jezdí z Kaplice do Hradiště a okolních obcí.
Téměř tři pětiny Čechů musí k nejbližší zastávce veřejné dopravy dojít jeden až dva kilometry, desetina ujde až tři. Podobně daleko to mají k obchodu s potravinami. Čísla přinesl průzkum sdružení Institut 2050, které se zaměřuje na výzkumy a komunikaci v oblasti ochrany přírody a životního prostředí.
„Pokud se týká možností dopravy v okolí, umožňují žít plnohodnotný život 66 procentům lidí. Problém má 14 procent a 20 procent nad tím váhá,“ uvedli výzkumníci Institutu. Upozornili, že problém se často týká pohraničí nebo hůře dostupných míst ve vnitrozemí.
Potíže s dopravou starších lidí na vesnicích zmínila i Lenka Desatová z Rady seniorů. „Trápí je to dost. Mají čím dál větší problémy získat lékařské potvrzení, aby mohli dál řídit. Za poslední rok přibylo nutných vyšetření. Nestačí jedno či dvě potvrzení, ale často hned několik,“ řekla.
Slabou dostupnost veřejné dopravy v menších obcích registruje také Sdružení místních samospráv České republiky. „V těchto obcích nefunguje MHD a autobusy tam dojíždí jen v určitou dobu. Nedostatek spojů seniory omezuje v dojíždění k lékaři nebo na poštu,“ řekla za něj Eliška Olšáková.
Veřejnou dopravu v menších městech a obcích zpravidla zajišťují kraje. Překážka v rozšiřování linek je podle Kateřiny Suchánkové z Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje jasná. „Problém je finanční ztrátovost na málo vytížených spojích,“ řekla.
Lhůty na senior taxi
Seniorům tak nezbývá, než jezdit auty i nadále. „Kdyby ale došlo ke zdražení benzinu a nafty o dvě koruny, přibližně každý desátý nízkopříjmový obyvatel periférií by se dostal do dopravně neřešitelné situace,“ uvedli výzkumníci Institutu. Mezi obyvateli periferií se středními příjmy by se to týkalo čtyř procent.
Dalším řešením je například využití senior taxi, které díky dotacím od měst bývají za polovinu běžné cen či zcela zadarmo. „Je to spíše otázka větších měst než malých obcí,“ konstatovala Desatová. Navíc se často senioři musí objednávat dlouho dopředu.
Některé rodiny seniorům pořizují elektrické vozíky. „Mohou je obsluhovat bez řidičského průkazu, některé modely mají držák na francouzské hole a úložný prostor,“ řekl Jiří Samek ze společnosti inSportline s tím, že je že je většinou používají senioři v menších městech a vesnicích. Ale ani to není plnohodnotné řešení.
„Často se pak seniorům radí, aby si objednali třeba Bolt, ale na to by museli mít aplikaci a navíc to není v mnoha menších obcích tak snadné,“ dodala Desatová.