Článek
Šéf společnosti Tesla Elon Musk si od spuštění služby robotaxi slibuje finanční zajištění Tesly do budoucna.
Auta zatím jezdí jen v části města. Službu si od neděle mohou objednat pomocí aplikace vybraní lidé, informovala agentura Reuters. Tesla hledala první zákazníky mezi influencery, kteří jsou jí nakloněni.
Musk v příspěvku na sociální síti X označil tento okamžik za vyvrcholení deseti let tvrdé práce. Poznamenal, že čipy a softwarové týmy pro umělou inteligenci byly v Tesle vybudovány od nuly. Tesla podle něj nabízí jízdu robotaxi pro zvané za paušální poplatek 4,20 dolarů (90 korun).
The @Tesla_AI robotaxi launch begins in Austin this afternoon with customers paying a $4.20 flat fee!
— Elon Musk (@elonmusk) June 22, 2025
Odborníci i konkurenti mají pochybnosti o tom, jak spolehlivě dokážou vozy autonomně jezdit. Musk se totiž chce spoléhat pouze na kamery, nikoli na dražší laserové radary, které snímají okolí.
Otázka bezpečnosti
Tuto technologii používá i společnost Waymo, což je v současnosti zdaleka největší poskytovatel robotických taxi. Waymo má teď více než 1500 vozů a za sebou více než 250 tisíc jízd s cestujícími bez člověka za volantem. Pokud se ale Muskovi sázka na kamery vyplatí, bude mít Tesla značnou nákladovou výhodu, uvedla agentura DPA.
Server magazínu Wired upozornil, že konkurenční služby obvykle testují robotaxi s člověkem na místě řidiče, který v případě problémů může převzít řízení. Dohled v robotaxi Tesly ale sedí na místě spolujezdce, což mu komplikuje narychlo převzít volant nebo sešlápnout brzdy. Na druhou stranu taxi Tesly zřejmě počítají s podporou dálkového ovládání operátory, kteří mohou dávat instrukce či případně úplně převzít řízení taxi v nepřehledné situaci, uvedl server.
Anketa
V Česku by mohly být legislativní podmínky pro jízdu zcela bez řidiče hotové do roku 2027, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Tuto legislativu začíná připravovat.
Už na začátku příštího roku vstoupí v účinnost letos přijatá novela zákona o silničním provozu. Ta umožňuje provoz autonomních vozidel nižší úrovně, která dokážou v určitých situacích jezdit bez asistence řidiče, například při popojíždění v zácpách nebo jízdě na dálnici. Řidič ale musí sedět za volantem a auto mu v některých situacích autonomní jízdu nabídne.