Článek
„Toto zjištění spolu s naměřenými dávkovými příkony (radiace) na místě stavby nezakládá důvod pro jakákoliv bezprostřední opatření ve vztahu ke stavbě D11 a ani neznamená ohrožení zdraví jakýchkoliv osob, které se v dané lokalitě pohybují. Inspektoři SÚJB předali správci stavby pokyny, jak má dále postupovat,“ uvedla v úterý Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB.
ŘSD oznámilo brífink k aktuální situaci na středeční dopoledne.
Vzorky ze stavby u elektrárny Trutnov Poříčí odebrali inspektoři v pátek 23. května. Zjistili, že hodnoty radioaktivity jsou mírně zvýšené jen u některých z nich.
V trase dálnice jsou tři haldy z popílku z uhlí spáleného v minulosti v trutnovské elektrárně Poříčí. Spálené uhlí obsahovalo radon. V haldách byly zjištěny zvýšené koncentrace radioaktivity. Státní úřad pro jadernou bezpečnost již ve čtvrtek uvedl, že naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné, ale rozhodl se pro podrobné měření na místě a odebrání vzorků.

Pohled na místa nálezu
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
Problémy s D11
– Dálnice propojuje Prahu přes Hradec Králové s Trutnovem a dále s Polskou republikou. V tuto chvíli končí u Jaroměře. Řadu let ale stála před Hradcem Králové, neboť se nedařilo vykoupit pozemek od statkářky Ludmily Havránkové. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
– Spor s Havránkovou nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice. Vedle nedostatku peněz v půli 90. let, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
– Budování D11 přitom začalo už v roce 1978. První úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984. O rok později dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí úsek, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z Poděbrad.
– Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu.
– V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka.
– Tři roky po dokončení se ale objevily u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem.
– Předposledním dokončeným úsekem bylo několikakilometrové standardní východní napojení Hradce Králové na D11, které se motoristům otevřelo v srpnu 2017 a na něž navázalo zhruba 23 kilometrů k Jaroměři, zprovozněných v prosinci 2021.
(ČTK)