Článek
Měření v prostorách stavby ukázalo, že na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě. Z toho důvodu byly práce v těchto lokalitách zastaveny.
„Zároveň jsme případ ihned ohlásili na Státní úřad pro jadernou bezpečnost k odbornému posouzení situace a vydání pokynů pro další postup,“ ujistil ředitel Mátl.
Podle starosty Trutnova Michala Rosy (ODS) pochází radioaktivita z popílku z uhlí spalovaného v minulosti v elektrárně v Poříčí. Jde podle něj o radon.
Podle mluvčího firmy Jana Rýdla byla zvýšená koncentrace naměřena na skutečně malé části staveniště, poblíž místa, kde se bude budovat tunel. „U některých vzorků zeminy se objevily hodnoty radioaktivity, které jsou až patnáctinásobně vyšší proti běžným hodnotám. Ovšem ani to neznamená, že by došlo k přímému ohrožení života a zdraví lidí,“ řekl Jan Rýdl s tím, že přesto byli z těchto mít stáhnuti jak pracovníci, tak technika. Na dalších částech 21kilometrové trasy dálnice z Trutnova k hranicím práce pokračují.

Pohled na místa nálezu
„V úterý bude místo přesně zjištěno Státním úřadem pro jadernou bezpečnost a na základě jejich zjištění a po konzultaci s nimi budeme pokračovat dál,“ dodal mluvčí Rýdl. Až do zjištění úřadu nechce predikovat další postup či nutnost a rozsah přijatých opatření.
Lokalita s potenciálním problémem
„Zjišťování případné radioaktivity je podobné jako u archeologie. Nezkoumáme každý jeden metr liniové stavby, ale máme vytipované lokality. Ale vždy se snažíme měřit víc, než je nutné. V tomto případě se jedná o bývalé haldy, takže pravděpodobnost výskytu je zde vyšší. Provedli jsme tu průzkum, který se svým způsobem potvrdil,“ pokračoval mluvčí Rýdl.
„Na základě znalosti místních podmínek a informací poskytnutých ohlašovatelem jsou zvýšené hodnoty s největší pravděpodobností způsobeny zvýšeným obsahem přírodních radionuklidů ve stavebním materiálu. Tento předpoklad v nejbližších dnech prošetří inspektoři SÚJB přímo na místě,“ sdělila Novinkám Lenka Babická z oddělení strategie Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
Vysvětlila, že na daném úseku dálnice provedou podrobné měření dávkového příkonu a odeberou vzorky, které budou následně analyzovány ve specializované laboratoři. Další postup se bude odvíjet od výsledku tohoto šetření.
Nejde o radiační mimořádnou událost
„Hodnoty, které ohlašovatelé naměřili, jsou vyšší než přírodní pozadí, ale nejsou zdraví nebezpečné. V tuto chvíli nejsou důvodem k zavedení opatření. Událost není klasifikována jako radiační mimořádná událost,“ uzavřela Babická.
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu, dokončena má být na jaře 2028. Postaveno bude 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
Problémy s D11
- dálnice propojuje Prahu přes Hradec Králové s Trutnovem a dále s Polskou republikou. V tuto chvíli končí u Jaroměře. Řadu let ale stála před Hradcem Králové, neboť se nedařilo vykoupit pozemek od statkářky Ludmily Havránková. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
- spor s Havránkovou nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice. Vedle nedostatku peněz v půli 90. let, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
- budování D11 přitom začalo už v roce 1978. První úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984. O rok později dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí úsek, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z Poděbrad.
- Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu.
- v prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka.
- tři roky po dokončení se ale objevily u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem.
- předposledním dokončeným úsekem bylo několikakilometrové standardní východní napojení Hradce Králové na D11, které se motoristům otevřelo v srpnu 2017 a na něž navázalo zhruba 23 kilometrů k Jaroměři, zprovozněných v prosinci 2021.
(ČTK)