Článek
„Je to pro nás kritická komplikace. S podobným problémem jsme se zatím nesetkali. Je to poprvé,“ přiznal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Podle jeho informací byla napadena údajně nízká nabídková cena. V případě 16,3 kilometru dlouhého úseku na D35 nabídl vítěz, kterým je sdružení Samson Praha a Labrys, cenu 267 milionů korun. Druhý uchazeč šel do tendru s částkou 434 miliony korun.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl
„To je pro mě trošku nepochopitelné, když se ceny pohybují v podobném rozmezí i u jiných zakázek, u nichž tento neúspěšný uchazeč nabídky podával. A nesouhlasíme, že by vybraný dodavatel nesplnil kvalifikační podmínky. Podle nás doložil všechny dokumenty a prokázal, že naše zadávací podmínky plní,“ řekl Radek Mátl.
Univerzita zatím mlčí
V obou sdruženích, která tendry napadla, figuruje Univerzita Hradec Králové. Její mluvčí Jakub Novák uvedl, že univerzita nechce ovlivňovat subjekty rozhodující o tendrech ani veřejné mínění prostřednictvím médií. Proto se k nim nebude vyjadřovat.
„Vzhledem k tomu, že rozhodnutí Úřadu bude zveřejněno, bude mít veřejnost možnost se s věcí seznámit po posouzení věci příslušnými orgány. Sdružení využilo svého práva jako účastníka zadávacího řízení požádat o přezkum postupu zadavatele i proto, aby předešlo případnému porušení zákona o zadávání veřejných zakázek,“ dodal Novák s tím, že kauzu D35 vede univerzita jako vedoucí společník, v druhé figuruje jako společník.
Vzhledem k tomu, že je nutné mít před zahájením stavby hotový záchranný archeologický průzkum, nelze bez něho začít stavět. Ředitelství silnic a dálnic přitom už vypsalo výběrové řízení na zhotovitele, nabídky by mělo dostat v červnu.
Soutěžit archeologii začali už loni na jaře
„Obě stavby mají vydané stavební povolení v právní moci. Jsou vykoupené pozemky, dokončují se poslední dočasné zábory a vypořádání věcných břemen. Jako jediný problém teď vnímám provedení záchranného archeologického průzkumu, který jsme začali soutěžit už loni zjara. A v tuto chvíli je to už kritická komplikace,“ dodal Mátl, jenž doufá, že ÚOHS v případě D35 rozhodne do tří měsíců. Poté se ale dá ještě odvolat přímo k předsedovi antimonopolního úřadu. V případě D11 je zatím podána námitka k ŘSD, v případě jejího odmítnutí lze předpokládat podání podnětu k úřadu pro hospodářskou soutěž.
Náklady na 20kilometrový úsek D11 z Jaroměře do Trutnova činí 12,8 miliardy, na D35 z Úlibic do Hořic 5,9 miliardy, vždy bez DPH.
D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a hotovo je několik vzájemně nepropojených částí. Dálnice D11 z Prahy směrem na východ a dále do Polska se již blíží dokončení. Poté co byla na podzim zahájena stavba mezi Trutnovem a polskými hranicemi, zbývá poslední úsek z Jaroměře do Trutnova.