Hlavní obsah

Podvodné e-shopy s dálniční známkou lidem strhnou i desetitisíce korun

4:17
4:17

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Na internetu stále funguje množství neoficiálních obchodů s dálničními známkami, které nepozorným nakupujícím lidem účtují navíc poplatky ve výši stovek korun. Objevily se ale i případy podvodných e-shopů, které zákazníkům strhly desetitisíce korun a známku ani neprodaly.

Foto: Ředitelství dálnic a silnic ČR

Ilustrační fotografie

Článek

„Bohužel jsme narazili i na takové e-shopy,“ potvrdila Novinkám Lucie Bartáková ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který je správcem systému elektronických dálničních známek.

Proti těmto černým e-shopům, na rozdíl od šedých přeprodejců známek s poplatkem, je podle Bartákové zásah výrazně rychlejší, jelikož se jedná o čistý podvod a porušení zákona.

Zástupci fondu zjistí provozovatele webové domény, ať už je tuzemský nebo ze zahraničí, což je většina případů. „Poté se nám ve spolupráci se zahraničními partnery zpravidla během pár dní podaří e-shop zablokovat,“ dodala Bartáková. Na zjištěné podvodné jednání upozorňují policii.

Podobné problémy řeší i další země Evropské unie, kde platí elektronické dálniční známky.

Motoristé by proto měli vždy hledět na to, aby ke koupi dálniční známky využili oficiální webové stránky edalnice.cz nebo také edalnice.gov.cz. Známku bez dalších poplatků lze rovněž pořídit na pobočkách České pošty a na čerpacích stanicích EuroOil a RobinOil.

Podobné to je s koupí známky v cizině. Například v Rakousku je oficiálním prodejcem mýtného povolení web asfinag.at.

Pokud si adresu e-shopu zájemce nezkontroluje, riskuje, že podvodník získá a zneužije jeho platební údaje.

V tom lepším případě dálniční známku získá s příplatek desítek nebo stovek korun. Takový přeprodej kuponů zákon v Česku nezakazuje. Státní fond se aktuálně snaží u soudů prosadit, že podle legislativy musí on sám určit, kdo smí známky prodávat. Verdikt v této otázce ještě nepadl.

Vedle toho si fond nechal registrovat ochranou známku Elektronická dálniční známka, aby mohl upozorňovat na to, že e-shopy, které kopírují logo či dokonce celou stránku, porušují zákon, a aby s nimi mohl vést spory.

„Vzhledem k tomu, že cíleně šedé e-shopy řešíme a opakovaně je urgujeme, aby od této činnosti upustily, tak se již některé podařilo eliminovat, respektive samy zanechaly činnosti,“ uvedla Bartáková.

Adresy stále přibývají

Fond ve spolupráci s ministerstvem dopravy zveřejňuje seznam podvodných a neoficiálních e-shopů. Po poslední srpnové aktualizaci na něm figurovaly dvě desítky webů jako digitalnidalnicniznamka.cz nebo edalnice-cz.com.

Některé z těchto stránek již nefungují, nicméně nové šedé a černé e-shopy se mezitím rodí. Fond se je snaží eliminovat. „Monitorujeme domény, u nichž se dá v budoucnu předpokládat podvodný obsah. V okamžiku, kdy se objeví, budeme moci okamžitě zakročit,“ podotkla Bartáková.

„Černé e-shopy z poslední doby byly konkrétně tyto: edalniceroad.com, edalnice-cz.com, edalinice.cz, edalinice.com a edailnice.cz. Jejich obsah byl vyloženě podvodný, jen vzaly peníze a nedodaly známku, takže jsou zablokované a už se na nich nedá nic koupit,“ upřesnila na dotaz Novinek Radka Nastoupilová, mluvčí státního podniku Cendis, který provozuje oficiální e-shop.

O dalším novém černém e-shopu nevěděla, podle ní se ale průběžně další takové objevují a podnik je SFDI hlásí a nechává blokovat.

Kontaktujte banku a policii

„Poškozeným zákazníkům radíme co nejrychleji kontaktovat jejich banku a žádat o vrácení platby. My jinak více tento problém řešit nemůžeme, protože zákazníci nenakupovali u nás,“ dodala Nastoupilová. Základní pravidlo je podle ní vždy bedlivě hlídat adresu, na jakém obchodě člověk nakupuje. Pokud u banky klient neuspěje, zbývá mu již jen obrátit se na policii. Šance, že dostane peníze zpět, není velká.

Podvodníci často těží i z toho, že ne každý si přesně pamatuje, kolik známka nyní stojí.

Ta roční letos vyjde na 2 440 korun, zatímco třicetidenní stojí 460, desetidenní 290 a jednodenní 210 korun.

Příští rok kupony opět zdraží. Cena se zvedá podle valorizačního mechanismu, který zohledňuje inflaci a rozšíření dálniční sítě. Letos roční dálniční známka zdražila o 140 korun.

Výběr článků

Načítám