Článek
„Spotřebitelům radíme využít chargeback hlavně v situacích, kdy na e-shopu zakoupili zboží, které pak nepřišlo nebo bylo odlišné od toho, jež objednali. Pokud e-shop odmítá problém řešit a peníze vrátit, může služba pomoci,“ řekla Novinkám ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Podobně je možné postupovat, když obchodník z účtu odečetl vyšší částku, než bylo ujednáno.
Doporučovaná služba funguje následovně. Zákazník si postěžuje bance. Ta stížnost prověří, a pokud shledá chybu na straně obchodníka, osloví jeho banku, aby platbu vrátila. Banka, kde má obchodník účet, transakci stornuje a peníze vrátí na účet zákazníka. „Jakmile je jasné, že s e-shopem není řeč, obraťte se na banku, s jejíž kartou jste v e-shopu zaplatili a platbu reklamujte,“ poradila mluvčí ČSOB Michaela Průchová.
V poslední době si zákazníci stěžovali na nedodání zboží například e-shopy s módou. Podvodné online obchody jako Novák Praha a další se rychle množí. Jejich tvorbu usnadnila umělá inteligence.
Objevily se i čínské napodobeniny známých e-shopů jako Tescoma či Sportisimo. Některé neoficiální e-shopy s dálničními známkami strhly zákazníkovi desítky tisíc korun a známku nedodaly. Další si účtují pár set korun příplatek. To však není nelegální a pokud o poplatku na webu informují, na jeho vrácení není nárok. V jiných případech stojí za to řešit problém s bankou.
Co nejvíce podkladů
„Připravte si co možná nejvíc podkladů: faktury, doklad o objednávce, potvrzení o platbě nebo výpis z účtu, fotografie dodaného zboží, mailovou komunikaci s e-shopem včetně neúspěšných pokusů o kontakt. Vše, co prokazuje oprávněnost vaší žádosti a vinu e-shopu,“ popsala Průchová z ČSOB.