Hlavní obsah

Pandemie povzbudila bezhotovostní ekonomiku, Češi stále častěji platí kartou

3. 9. 2021, 10:12
Novinky, bož

Globální pandemie a s ní související utlumení některých sfér života silně ovlivnily i to, jak lidé nakupují. Stále více lidí tak v kamenných prodejnách používá platební karty a stále více Čechů nakupuje přes internet.

Foto: Luděk Fiala, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Tento trend potvrzují také zástupci českých bank. „V sumě se objem transakcí kartami Komerční banky ve období od března do července mezi roky 2019 a 2021 zvýšil o zhruba 10 procent,“ uvedl na dotaz Novinek mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Kromě toho se změnil také způsob, jakým Češi platební karty používali. „Objem plateb na internetu se v roce 2021 proti předcovidovému roku 2019 téměř zdvojnásobil (růst o 89 procent). Naopak objem hotovosti vybrané z bankomatů držiteli karet Komerční banky se za stejné období snížil o sedm procent. Objem plateb v kamenných obchodech vzrostl o 16 procent,“ upřesnil Zúbek.

Roste zájem o služby typu Google Pay

Výrazný nárůst elektronického obchodování eviduje ČSOB. „Za poslední rok nám narostl objem e-commerce transakcí (nakupování online – pozn. red.) realizovaných kartami vydanými naší bankou o více než 50 procent, za dva roky o více než 110 procent. V současnosti tedy dosahujeme více než dvojnásobně vyšších objemů než v roce 2019,“ konstatovala členka představenstva ČSOB Michaela Lhotková.

U Air bank platby kartou v tuzemsku (nejen na internetu) v období od druhého čtvrtletí loňského roku do prvního čtvrtletí roku 2021 meziročně vzrostly o 15 procent co do počtu transakcí a o 25 procent co do objemu použitých finančních prostředků.

Pád Wirecardu zablokoval i karty Čechů

Ekonomika

„Ještě větší rozdíly jsou u plateb digitalizovanými kartami ve srovnání letošního a loňského prvního pololetí. Počet i objem transakcí například prostřednictvím služby Apple Pay vzrostl téměř o 60 procent, v případě Google Pay zhruba o 30 procent, u Garmin Pay o 70 procent a v případě Fitbit Pay dokonce o více než 80 procent,“ dodal mluvčí Air bank Roman Macháček.

Šéf komunikace UniCredit Bank Petr Plocek si potom všímá, že nově karty mnohem více používají lidé starší 55 let. „Dle průzkumu z minulého roku 10 % Čechů začalo během pandemie používat digitální kanály nově nebo ještě více než během doby před pandemií,“ dodal.

Trend pokračuje i po uzávěrách

Trend přitom pokračuje i po ukončení uzávěr. „Celkový nárůst plateb kartou vnímáme jako dlouhodobý trend, kdy klienti častěji platí kartou proti hotovosti,“ uvedl Macháček.

Podobný vývoj zaznamenala i Česká spořitelna. „Letošní květnové a červnové objemy karetních transakcí, které jsme zaznamenali na platebních terminálech a při nákupech na internetu, překonaly loňské Vánoce a dosáhly v těchto dvou měsících shodně okolo 26,7 miliardy korun. Meziročně se tak v červnu zvýšil objem těchto plateb o téměř pětinu (24,8 procenta),“ sdělil Novinkám šéf platebních řešení České spořitelny Jan Hailich.

„V meziročním srovnání objem všech kartových transakcí v červnu vzrostl o téměř o pětinu (17,7 procenta). Nejvíce meziročně vzrostl objem plateb kartou na internetu (růst o 46 procenta). Objem kartových transakcí, které proběhly na platebních terminálech, stoupl o pětinu (20,8 procenta) a objem výběrů hotovosti z bankomatové sítě se zvýšil o 10 procent,“ doplnil Hailich.

Češi před Vánocemi utratili v e-shopech rekordní sumu

Vánoce

Podle něj je růst obzvlášť patrný na platebních terminálech v oblasti cestovního ruchu, dopravy, hobby marketů a ubytování. „Podobný vývoj sledujeme i u plateb v e-commerce, kde dominují cestovní kanceláře, pohonné hmoty, ubytování, oblečení a doprava,“ uzavřel.

Pokračování trendu potvrzuje také UniCredit. „Náš nedávný průzkum potvrdil tento trend a ukázal, že přes 60 procent Čechů i Slováků aktivně používá své mobilní telefony nejen při správě svých financí. K platbám na internetu se pojí i platební metody Apple Pay a Google Pay. Co se týče celkových elektronických transakcí, v UniCredit Bank jsme zaznamenali meziročně dvouciferný procentuální nárůst,“ upřesnil.

Větší nároky na banky i klienty

Zástupci bank se shodují, že trend elektronizace plateb a obchodování na ně klade větší nároky. „Jde zejména o vyšší kapacitní technologické nároky na zpracování plateb – ve špičkách dochází k výraznějšímu zatížení systémů pro zpracování plateb, které jsme museli posilnit,“ upřesnila za ČSOB Lhotková.

„Zaznamenali jsme například větší zájem o reklamaci letenek, zájezdů a nedodaného zboží, které pandemie ovlivnila,“ připomněl další aspekt tohoto trendu Macháček z Air bank.

„A spíše než na banky klade tento trend větší nároky na klienty a jejich obezřetnost kvůli častějším pokusům o zneužití karet, v poslední době zejména ve formě vishingu (podvodné telefonáty, které z lidí loudí údaje o jejich kartě – pozn. red.), před kterým klienty varujeme,“ dodal.

Podle Zúbka z Komerční banky klade nárůst karetních transakcí a e-commerce velké nároky na spolehlivost systémů, které tyto transakce zajišťují. „Dále je to pak nezbytnost dlouhodobě zvyšovat klientskou spokojenost s karetními transakcemi na internetu, které musí zachovávat potřebnou úroveň bezpečnosti, ale zároveň být pro klienty jednoduché,“ uzavřel Zúbek.

Anketa

Nakupujete na internetu častěji než před začátkem pandemie?
Ano
32,5 %
Ne
67,5 %
Celkem hlasovalo 268 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků