Hlavní obsah

Opravu zvlněné dálnice v Ostravě musí zaplatit zhotovitel. Bude jen dílčí, tvrdí

3:20
3:20

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Aktualizováno

Zvlněnou a špatně postavenou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, tedy zhotovitelé. Uvedl to Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Vady musí odstranit do jednoho a půl roku. Informovalo o tom ve středu Ředitelství silnic a dálnic. Podle vyjádření Vinci Construction CS, kam Eurovia patří, má jít jen o dílčí úpravy.

Foto: ŘSD

Opravy zvlněné dálnice v Ostravě.

Článek

Jde o poslední žalobu, o které soud rozhodl v souvislosti se zvlněnou dálnicí. Týká se úseku D1 od křížení s Rudnou ulicí po křížení s Místeckou ulicí (silnice I/56), tedy jeden z nejvíce problematických úseků a zároveň jeden z úseků nejdelších a nejvíce náročných na opravu.

Rozhodčí soud tak podle ŘSD definitivně uznal většinu žalovaných vad mostů a vozovek na dálnici D1. Nyní ŘSD se zhotovitelem začne jednat o dohodě o způsobu odstranění jednotlivých vad stavby. Předpokládá, že firmy začnou dálnici opravovat příští rok začátkem stavební sezony.

„Opravy posledního zvlněného úseku dálnice D1 budou nejkomplikovanější. Zasáhnou nejen samotnou vozovku, ale i mostní objekty, opravu kanalizace, opěrné a protihlukové stěny,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Opravy si podle ŘSD nevyžádají kompletní uzavírku dálnice a budou probíhat za částečného omezení provozu.

„Po 13 letech a 14 vyhraných soudech ředitelství silnic a dálnic prosadilo opravu zvlněné dálnice D1 u Ostravy. Je to přelom a hlavně konec jedné velké stavební ostudy, proti které jsme u soudů bojovali dlouhých 13 let,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Mluvčí skupiny Vinci Construction CS Iveta Štočková potvrdila, že firma obdržela rozhodnutí soudu, má jít ale jen o dílčí úpravy. „Po prostudování dokumentu je zásadní informací to, že hlavní požadavek ŘSD na výměnu materiálu tzv. studeného odvalu v celé délce dálnice soud zamítl. Nařizuje nám pouze dílčí opravy, které jsme uznali již před 13 lety a dříve jsme je chtěli realizovat, což nám nebylo umožněno,“ uvedla Štočková ve vyjádření pro ČTK.

Firma podle ní uvedené opravy na své náklady samozřejmě provede, jakmile se s ŘSD domluví na technickém řešení a harmonogramu. „Ze souhrnu všech rozhodnutí rozhodčího soudu v problematice D47 dle našeho názoru vyplývá, že převážné části nároků ŘSD soud nevyhověl. A nám ukládá jen dílčí nápravu na částech dálnice,“ uvedla Štočková.

Rýdl nechtěl vyjádření Vinci Construction CS komentovat. „Důležité je, že se dálnice opraví tak, aby se po ní mohlo normálně jezdit,“ konstatoval.

Problémy se na dálnici v Ostravě objevily hned po jejím dokončení téměř před 20 lety, a tak tam jízdu prakticky od počátku provázejí omezení. Jen půl roku poté, co se tam v prosinci 2007 začalo jezdit, se dálnice začala vlnit. Potíže se týkaly zhruba 18 kilometrů dálnice od mimoúrovňové křižovatky s Rudnou ulicí až po Bohumín. Byla tam omezena rychlost a musely se dělat i průběžné opravy.

Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia od počátku tvrdila, že na stavbu použila pouze materiál, který si ŘSD objednalo.

Několik částí dálnice rovněž na základě rozhodnutí soudu opravil zhotovitel stavby už dříve. Další úsek se opravoval, když se obě strany sporu dohodly mimosoudně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám