Hlavní obsah

Nissan se chystá pustit do svých továren čínský DongFeng

2:32
2:32

Poslechněte si tento článek

Japonská automobilka Nissan je připravena sdílet své továrny po celém světě s čínským partnerem, státem vlastněným výrobcem aut DongFeng. Souvisí to s plány Nissanu na reorganizaci jeho podnikání, upozornila BBC.

Foto: Kim Kyung-hoon, Reuters

Šéf Nissanu Ivan Espinosa při představování hospodářských výsledků japonské automobilky za loňský rok.

Článek

Nissan, který ve Velké Británii zaměstnává tisíce lidí, BBC potvrdil, že by mohl DongFeng začlenit „do globálního ekosystému výroby Nissanu“.

Tento týden společnost, která se potýká s problémy, oznámila, že propustí 11 tisíc pracovníků a uzavře sedm ze svých 17 továren, ale neuvedla, kde k propouštění dojde.

„Značky Nissanu se potýkají s pronikáním na čínský trh, který je největším automobilovým trhem na světě, protože tvrdá konkurence vedla k poklesu cen,“ uvedla BBC. Se slabými prodeji se Nissan potýká nejen v Číně, ale i ve Spojených státech.

Celkové škrty se dotknou 15 procent pracovní síly Nissanu v rámci úsilí jeho vedení o snižování nákladů, což podle automobilky srazí její globální produkci o pětinu. Celkem japonská značka propustí 20 tisíc lidí, o zrušení 9000 pozic informovala už dříve. Své globální výrobní kapacity bez zahrnutí Číny hodlá automobilka zredukovat o 30 procent, uvedla agentura Kjódó.

S pekingskou společností DongFeng spolupracuje Nissan již více než 20 let. V současnosti spolupracují na výrobě automobilů v čínském Wu-chanu. Po celém světě japonská automobilka zaměstnává přibližně 133 500 lidí, z toho asi 6000 v anglickém Sunderlandu.

Jednání s Hondou ztroskotala

V posledních letech Nissan čelil řadě změn ve vedení a letos i neúspěšným jednáním o fúzi se svým domácím konkurentem Hondou. V únoru japonské firmy oznámily ukončení rozhovorů. Jednání podle médií komplikovaly rozdílné názory na podobu spolupráce, především návrh Hondy, aby se Nissan stal její dceřinou společností.

Nissan loni hospodařil s čistou ztrátou 670,9 miliardy jenů (zhruba 101 miliard Kč), zatímco o rok dříve měl čistý zisk 426,6 miliardy jenů. Firma zatím neposkytla odhad zisku na aktuální finanční rok. Poukázala ale v této souvislosti na nejistotu spojenou s celní politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Automobilka se navíc ještě plně nezotavila z let krize a chaosu, jež vyvolalo zatčení a sesazení bývalého generálního ředitele Carlose Ghosna v roce 2018. Nissan podle analytiků nyní doplácí mimo jiné na to, že se pod Ghosnovým vedením příliš soustředil na zvyšování objemu prodeje na úkor ziskovosti, napsala ČTK.

Související témata:

Výběr článků

Načítám