Článek
Nissan, který ve Velké Británii zaměstnává tisíce lidí, BBC potvrdil, že by mohl DongFeng začlenit „do globálního ekosystému výroby Nissanu“.
Tento týden společnost, která se potýká s problémy, oznámila, že propustí 11 tisíc pracovníků a uzavře sedm ze svých 17 továren, ale neuvedla, kde k propouštění dojde.
„Značky Nissanu se potýkají s pronikáním na čínský trh, který je největším automobilovým trhem na světě, protože tvrdá konkurence vedla k poklesu cen,“ uvedla BBC. Se slabými prodeji se Nissan potýká nejen v Číně, ale i ve Spojených státech.
Celkové škrty se dotknou 15 procent pracovní síly Nissanu v rámci úsilí jeho vedení o snižování nákladů, což podle automobilky srazí její globální produkci o pětinu. Celkem japonská značka propustí 20 tisíc lidí, o zrušení 9000 pozic informovala už dříve. Své globální výrobní kapacity bez zahrnutí Číny hodlá automobilka zredukovat o 30 procent, uvedla agentura Kjódó.
S pekingskou společností DongFeng spolupracuje Nissan již více než 20 let. V současnosti spolupracují na výrobě automobilů v čínském Wu-chanu. Po celém světě japonská automobilka zaměstnává přibližně 133 500 lidí, z toho asi 6000 v anglickém Sunderlandu.
Jednání s Hondou ztroskotala
V posledních letech Nissan čelil řadě změn ve vedení a letos i neúspěšným jednáním o fúzi se svým domácím konkurentem Hondou. V únoru japonské firmy oznámily ukončení rozhovorů. Jednání podle médií komplikovaly rozdílné názory na podobu spolupráce, především návrh Hondy, aby se Nissan stal její dceřinou společností.
Nissan loni hospodařil s čistou ztrátou 670,9 miliardy jenů (zhruba 101 miliard Kč), zatímco o rok dříve měl čistý zisk 426,6 miliardy jenů. Firma zatím neposkytla odhad zisku na aktuální finanční rok. Poukázala ale v této souvislosti na nejistotu spojenou s celní politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Automobilka se navíc ještě plně nezotavila z let krize a chaosu, jež vyvolalo zatčení a sesazení bývalého generálního ředitele Carlose Ghosna v roce 2018. Nissan podle analytiků nyní doplácí mimo jiné na to, že se pod Ghosnovým vedením příliš soustředil na zvyšování objemu prodeje na úkor ziskovosti, napsala ČTK.