Článek
Nissan uzavřel loňský finanční rok, který skončil v březnu, v čisté ztrátě 670,9 miliardy jenů (zhruba 101 miliard Kč), přitom ještě rok předtím skončil v zisku 426,6 miliardy jenů. Jedná se o nejhorší výsledek od doby, co firmu před čtvrtstoletím zachránila před bankrotem francouzská automobilka Renault, jež v podniku drží podíl 36 procent, uvedla agentura Bloomberg.
Prognózu pro provozní zisk na fiskální rok končící březnem 2026 se firma rozhodla nevydávat. Investorům ale vzkázala, že do svého byznysu pořádně řízne. Do dvou let uzavře hned sedm továren, přičemž roční výrobní kapacita klesne na 2,5 milionu vozů z 3,5 milionu v loňském roce. Ruku v ruce s tím také propustí celkem 20 tisíc pracovníků. Opatření mají vést ke snížení nákladů o 500 miliard jenů (téměř 76 miliard Kč).
„Nedělali bychom to, kdyby to nebylo nezbytné k přežití,“ řekl k restrukturalizačním opatřením šéf podniku Iván Espinosa, který se do čela Nissanu postavil začátkem dubna. „Máme velmi vysokou nákladovou strukturu. Situaci komplikuje rovněž nestálost a nepředvídatelnost globálního trhu,“ dodal.
Nissan se potýká se slabým prodejem v Číně a ve Spojených státech. Loni v prosinci automobilka zahájila rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda. Letos v únoru ale firmy oznámily ukončení rozhovorů. Jednání podle médií komplikovaly rozdílné názory na podobu spolupráce, především návrh Hondy, aby se Nissan stal její dceřinou společností.
V rámci svých restrukturalizačních snah tak Nissan dál hledá svého spasitele, a to v turbulentním období, kdy automobilový svět čelí americkým clům na dovoz automobilů a autodílů. Vývoz z Mexika a Japonska představuje téměř 45 procent všech prodejů Nissanu v USA, uvedl finanční ředitel Jeremie Papin. Cla se dotknou 300 tisíc vozů z Mexika a 120 tisíc vozů z Japonska, řekl.
Nissan přitom není sám, kdo přiznává, že ho cla tvrdě zasáhnou. Například Stellantis a Mercedes-Benz Group už stáhly své prognózy ohledně zisků a jiní výrobci varují před podstatným zásahem do hospodářského výsledku.
Na poplach bijí i přední japonské automobilky. Například Toyota odhaduje, že celní zásah do jejího provozního zisku bude činit 180 miliard jenů (přes 27 miliard Kč) jen za pouhé dva měsíce.
Ke krizi Nissanu už dříve přispělo i zatčení a odvolání bývalého předsedy Carlose Ghosna v roce 2018.