Hlavní obsah

Neplatičů v režimu DPI jsou tisíce a jejich počet roste

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dodavatelé elektřiny a plynu hlásí vysoký počet lidí, kteří pod ně po krachu svého původního zásobitele spadli do režimu dodavatele poslední instance (DPI) a neuhradili zálohy a vyúčtování.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Těmto domácnostem přitom hrozí soudní vymáhání dluhu, či dokonce odpojení od dodávek energií.

„Dochází k nárůstu počtu dlužníků a neuhrazených pohledávek, a to zejména v souvislosti s převzetím zákazníků v režimu DPI,“ potvrdil v úterý Právu Miroslav Vránek z Pražské plynárenské s tím, že meziročně jde zhruba o desetiprocentní nárůst.

Dohledáváme dlužníky, kteří to neřeší. Neplatičům hrozí přerušení dodávek energií
Roman Gazdík, ČEZ

Podobně se s neplatiči z řad zákazníků DPI setkává i PRE. „V těchto případech je počet nezaplacených záloh a faktur poněkud vyšší, což je způsobeno hned několika důvody,“ sdělil Petr Holubec z tiskového odboru společnosti. Někteří z dlužníků se podle něj ohánějí argumentací, že nemají s PRE uzavřenu žádnou smlouvu, a že jí tedy nemusí nic platit.

Jurečka: O příspěvek kvůli drahým energiím požádalo už dvacet tisíc lidí a přibývají další

Ekonomika

„Nechápou, že režim dodavatele poslední instance je zákonným způsobem dodávky elektřiny po ukončení dodávek od jiného dodavatele, aby odběratel nezůstal bez energií. Samozřejmě že ze zákona se musí i za dodávky v režimu DPI platit – tedy i bez smlouvy,“ dodal pro Právo Holubec.

Někteří dlužníci se podle něj domnívají, že za ně převezme platby stát, a jiní třeba vůbec netuší, že k ukončení dodávek od jejich dodavatele došlo. Jde třeba také o cizince, kteří nerozumí tomu, co se stalo.

„Kdo to řeší, tomu pomůžeme“

„Důvodem může být i o to, že například lidé byli zvyklí platit zálohy předchozímu dodavateli a neuvědomili si, že už je nyní musejí hradit na nové konto, a podobně,“ připojil další důvod Roman Gazdík z ČEZ. U této společnosti jsou podle něj desetitisíce zákazníků, kteří neuhradili fakturu při odchodu z DPI. „A je několik tisíc zákazníků, kteří zůstávají v DPI a mají dvě neuhrazené zálohy po splatnosti,“ dodal.

Ministerstvo chystá novelu energetického zákona, počítá s návrhy ERÚ

Ekonomika

Potíže jsou rovněž u innogy, ale vzhledem k množství lidí, kteří u ní skončili v DPI, spíše mírné. „Z této obrovské skupiny, která čítala celkem 240 tisíc odběratelů, máme cca tisícovku, u kterých evidujeme nějakou částku po splatnosti,“ řekl mluvčí Martin Chalupský. Polovina dlužníků podle něj nezaplatila ani jednu zálohu.

U chronických neplatičů přistupujeme k důraznému upozornění na nutnost vyrovnání dluhu
Petr Holubec, PRE

Dodavatelé se situaci snaží řešit nejdříve smírně. „Všem, kteří problém řeší, dokážeme pomoci. A snažíme se dohledat ty, kteří to neřeší. Neplatičům totiž hrozí přerušení dodávek energií,“ upozornil za ČEZ Gazdík. Podle něj je větší problém s komunikací, než že by zákazníci nechtěli nebo nedokázali splácet.

Slovenským elektrárnám hrozí kvůli nové dani bankrot, varuje jejich šéf

Ekonomika

„Typicky složitější situace jsou například pobyt zákazníka v zahraničí, nový nájemník, neoznačená nebo špatně označená schránka,“ uvedl. ČEZ podle něj tyto zákazníky obvolává a kontaktuje je i pomocí SMS, e-mailu nebo dopisu. „Dokonce jsme už řadu konkrétních adres obešli, abychom na toto upozornili,“ upřesnil Gazdík.

Cestou domluvy

Smírně se snaží postupovat i Pražská plynárenská. „Zákazníkům umožňujeme úhradu dluhu z vyúčtování ve splátkách, upozorňujeme je na možnost čerpání pomoci od státu a podobně,“ řekl Vránek.

Pokud se postup neosvědčí, dostane dlužník dvě po sobě jdoucí upomínky k úhradě, a pokud nezaplatí, je předán k mimosoudnímu a případně následně právnímu vymáhání pohledávky. „V případě nezaplacení dochází též k ukončení nebo přerušení dodávky,“ řekl Vránek.

Pár desítek zákazníků ČEZu stále neví, že je v režimu DPI

Ekonomika

PRE v případech neplatičů rozlišuje dvě základní skupiny. „Tou první jsou zákazníci s dobrou platební morálkou, se kterými nebyly v minulosti žádné potíže, a třeba jen prostě zapomněli jednou zaplatit. Těm zasíláme upomínku, ve které slušnou formou upozorňujeme na vznik dluhu a žádáme o jeho proplacení,“ řekl Holubec.

„U druhé skupiny takzvaných chronických neplatičů přistupujeme rovnou k druhému kroku – tedy k důraznému upozornění na nutnost vyrovnání dluhu pod hrozbou odpojení od elektřiny,“ konstatoval.

Reklama

Výběr článků

Načítám