Hlavní obsah

Na přezutí auta se čeká i měsíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Teplé dny vzaly zasvé a pneuservisy mají napilno s přezouváním aut na zimu. Ty největší hlásí na měsíc dopředu plné termíny. V menších se čeká minimálně týden, ale někde se lze trefit do skuliny, třeba když objednaný motorista nepřijde. Někdy jsou volnější soboty. Ceny zůstaly podobné jako loni.

Foto: Vladislav Glagonek, ČTK

Přezouvání pneumatik. Ilustrační foto

Článek

„Nejbližší možný termín pro vozidla Škoda je 23. listopadu,“ sděloval ve čtvrtek rezervační systém Autosalonu Klokočka. Ještě o pár dní delší čekací doba je zde u značky Volkswagen.

Termín na začátku listopadu byl ještě volný pro Audi a nejkratší lhůta čekala řidiče vozů Kia, kteří se na řadu dostanou ještě na konci října.

Jak ovšem praví zákon, řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se sníh, led či námraza mohou vyskytnout.

Podle odborníků už ale u teplot pod sedm stupňů Celsia ztrácejí letní pneumatiky přilnavost a prodlužuje se brzdná dráha.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

DOT kód na boku pneumatiky ukazuje, kdy byla vyrobena. Jedná se o čtyři čísla v pravé části snímku. Tato pneumatika je z 28. týdne roku 2017. Co se stáří týče, ještě je na doporučené horní hranici použití

Ceníky se odlišují

Obecně jsou ceny za přezutí podobné jako loni, ale ceníky jednotlivých pneuservisů se značně odlišují. Nejde jen o to, zda jde o velké město, nebo vesnici, ale i o rozsah služeb.

Někde je v ceně zahrnutý kompletní servis a péče o celé kolo, někde mají nastavenou nízkou cenu za základní úkony a pak následují příplatky po desetikorunách: za vyvážení, za nový ventilek, nebo i za umytí.

Pět důvodů, proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách

AutoMoto

Pokud motorista nemá druhou sadu disků a gumy se přezouvají na stávající disky, tak u menších velikostí musí obvykle počítat s cenou od osmi set do tisíce korun za jedno kolo. Větší velikosti stojí od 1300 korun.

Výhodnější ceny nabízejí pneuservisy pro ty, kdo si u nich koupí nové pneu. Samotné přehození kol, tedy pokud jsou zimní pneu na druhé sadě disků, vyjde podle velikosti od více než 400 do 700 korun za kolo.

Některé servisy lákají na mimořádné akce. Například v Ostravě-Přívoze slibují kompletní přezutí a vyvážení na celé auto již od 400 korun. Za takovou cenu v Praze nepřehodí ani kolo.

Vyvážení, ventilky a vzorek podle vločky

Disky by měli v pneuservisu vždy umýt. Technik má zkontrolovat, v jaké jsou kondici ventilky, a případně je vyměnit. Právě vyvážení disků a výměna ventilků je to, co si šoféři neudělají, pokud si jen sady kol přehazují sami.

Dodržovat by se mělo i to, že pneumatiky se vždy mění z přední na zadní nápravy a křížem. Vždy si v servisu pohlídejte podle DOT kódu na boku pneumatiky její stáří. Nově může jen vypadat.

Pneumatiky se dají použít na další zimní sezónu jen tehdy, když mají hloubku vzorku minimálně čtyři milimetry.

„Na pneumatice najdete symbol sněhové vločky, který zůstává viditelný až do této hloubky. V okamžiku, kdy symbol zmizí, měl by si řidič kvůli bezpečnosti zakoupit nové zimní pneumatiky,“ připomněl specialista Nokian Tyres Martin Dražík.

Goodyear nemusí českému vynálezci vyplatit 1,4 miliardy

Ekonomika

Pro rychlou orientaci pomůže i padesátikoruna zasunutá do drážky pneumatiky. Jestliže nevidíte vnější bronzovou část, pneu jsou ještě v pohodě. Pokud je viditelná, pneumatika je sjetá.

Obecně se uvádí, že po šesti letech by měla být pneumatika nahrazena. S věkem ztrácí přilnavosti a tvrdne. Jestliže jsou mezi vzorky vidět praskliny, měla by být vyměněna.

Řidičům, kteří jezdí jen do práce nebo v okolí bydliště a neplánují cesty na hory, se přezouvání příliš nevyplatí a postačující jsou celoroční pneumatiky. Při cestě do zahraničí je ale potřeba si ověřit, zda tamní legislativa celoroční pneu v zimě uznává.

Neskladovat u kotle

„Pokud máte na vozidle hliníková kola, tak po výměně na zimní dotáhněte matice po sto až dvou stech ujetých kilometrech. Každých šest až osm tisíc kilometrů byste také měli měnit pozici pneumatik mezi hnanou a nehnanou nápravou,“ upozornil Dražík.

Zimní pneumatiky by podle něho měly být nahuštěny na hodnotu o 0,2 baru vyšší než letní gumy.

„Někdo skladuje své pneumatiky vedle kotlů na ústřední topení. Na takovém místě je příliš velké teplo, které má nepříznivý vliv na směs pryže. Pneumatika začne vysychat, tvrdnout a začnou se na ní objevovat trhliny,“ vysvětlil dále Dražík.

Ideálním místem na skladování je chladný a suchý prostor s teplotou pod 15 stupňů. Vhodnější jsou tmavá místa chráněná před slunečním zářením.

Foto: Jindřich Ginter, Novinky

Popraskaný nový plášť, v tomto případě na moped. Praskliny se objevily po nahuštění. Důvod pro reklamaci

Co znamenají kódy na pneu

Příklad označení: 205/55 R16 91 H DOT 1222

Stáří pneumatiky (kód DOT) – Datum výroby udávají poslední čtyři čísla DOT kódu. První dvě uvádějí týden a poslední dvě čísla rok výroby. To znamená, že pneumatika z našeho příkladu byla vyrobena v dvanáctém týdnu roku 2022.

Šířka (205) – Šířka běhounu v milimetrech.

Profil (55) –Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V našem případě je profil pneu 55 procent ze šířky 205 mm.

Konstrukce (R) – Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky, což je dnes u osobních pneu výhradně R jako radiální. Radiální pneumatiky mají vnitřní vlákna kolmá ke směru rotace a vedou od patky k patce. Označení na pneumatikách písmenem R neznamená průměr.

Vnitřní průměr pneumatiky (16) – Je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm) a musí být stejný s průměrem ráfku. Za hodnotou průměru následuje rychlostní a nosnostní index.

Index nosnosti (91) – Hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.

Rychlostní index (H) – Písmeno rychlostního indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku.

Anketa

Už jste objednaní na zimní přezutí/výměnu kol?
Ano
23,9 %
Ne
23,1 %
Kola si měním/přezouvám sám/sama
53 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1128 čtenářů.

7 tipů, jak připravit auto na zimu

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám