Článek
Stanoviště si inspektoři vybrali před druhým srpnovým víkendem nedaleko silnice I/2 spojující Pardubice, Kutnou Horu a Prahu. Přijeli s dodávkou a na parkovišti rozložili pásy, které slouží jako váha. Uvnitř dodávky je pracovna. Inspektoři na počítači vidí, kolik kamion váží, a vyplňují potřebné dokumenty. Zvládají to ve dvou, další dva na silnici vybírají vozidla ke kontrole.
„Zaměřujeme se hlavně na velká nákladní auta a autobusy,“ popisuje dohlížející ředitel kontrolní sekce Inspekce silniční dopravy Pavel Bergman.
Kontrolovaný řidič nákladního vozu MAN vezl štěrk pro stavební firmu. Inspektoři mu navážili 45,5 tuny. Povolených je 48 tun celkové váhy, tedy vozidla i nákladu. Řidič splnil i požadavky na maximální zatížení jednotlivých náprav. Váhy inspektorů mají odchylku maximálně 20 kilogramů.
Právě přetížené nápravy nejvíce ničí krajnice silnic. Špatně naložené kamiony poškozují vozovku a prodražují opravy. Zvyšují také riziko dopravních nehod.
Inspektoři u Přelouče zastaví kamion a nahlédnou, co veze. Pokud usoudí, že je potřeba vůz zvážit, navedou ho na parkoviště modrobílým osobním autem s modrým majáčkem.
„Od července kontrolujeme bez asistence policie. Řidiči jsou vstřícní, poskytují nám potřebné doklady. Slyšela jsem ale od kolegů, že se někteří chovali nevhodně,“ říká Tereza Mazačová, vedoucí východočeské sekce Inspekce silniční dopravy, která je součástí hlídky.
Sama se s agresivním řidičem nesetkala, kolegové ale zažili urážky i sprostá gesta. „Pokud by došlo k incidentu, přivoláme policii. Máme také kamery, které kontroly nahrávají,“ ukazuje zařízení na rámu dodávky.

Kamion se štěrkem najíždí na kontrolní váhy.
Inspekce pracuje samostatně od 1. července. Vznikla na základě novely silničního zákona schválené předloni jako nástupce Centra služeb pro silniční dopravu. Kontroloři nosí stejnokroje, využívají auta s modrým majáčkem a displejem s vícejazyčným nápisem „Následuj mě“, podobně jako policie.
S policisty inspektoři spolupracují. Jeden menší kamion přivádí na přeloučské parkoviště právě policejní auto. Policisté mohou při vážení zkontrolovat, jestli nemá řidič neuhrazené pokuty, není pod vlivem alkoholu, nebo zda nejde o hledanou osobu.
Na přítomnosti policie už ale není kontrola závislá jako dříve. Pokud byla před letošním červencem policejní hlídka odvolaná jinam, kontrolu to zmařilo.

Samotné vážení zabere asi deset minut, papírování dalších dvacet. Inspektoři potřebují přepsat z dokladů údaje o vozidlu, řidiči i převáženém nákladu.
Kromě vážení kontrolují inspektoři i dodržování bezpečnostních přestávek řidičů, technický stav vozidel nebo měří emise. V terénu je denně okolo 20 hlídek.
„Z výsledků za posledních pět let nám vychází, že kamionů neprojde vážením mírně přes 70 procent,“ oznamuje šéf inspektorů Bergman. Podle něj to ale neznamená, že 70 procent nákladních vozů jezdí přetížených. Kontroloři poznají ty podezřelé podle spuštěných náprav nebo zvuku motoru v kopci.
Na parkovišti u Přelouče všechna vozidla prošla. „Ke kontrole jsme přivedli čtyři. Dvě jsme zvážili a u dalších dvou kontrolovali dodržování přestávek řidiče a technický stav. U jednoho jsme zjistili drobné překročení povolené doby jízdy v řádu minut, což jsme řešili domluvou,“ shrnuje Bergman. Bez problémů byl i kamion s řidičem z Ukrajiny.

U kontrol se objevila i policie. I když INSID pracuje samostatně, dříve zaběhlá spolupráce do určité míry pokračuje.
Výsledky ovlivnilo podle inspektorů i to, že nezvykle mnoho kamionů jelo prázdných pro náklad nebo do servisu. „Každý den je jiný,“ říká Bergman. O pár dnů dříve odhalili kontroloři přetížený vůz, firma musí zaplatit pokutu přes 80 tisíc korun.
Klíč je jednoduchý. Za přetížení dostane řidič pokutu 15 tisíc korun na místě, firma ve správním řízení devět tisíc za každou tunu nad limit. Pokuty se šplhají i výrazně přes sto tisíc korun. Inspekce může ukládat kauce, což se používá hlavně u cizinců, znehybnit auto řetězy, nebo odebrat registrační značky. Přetížený kamion nemůže odjet, musí náklad přeložit.
„Odmítnout kontrolní vážení se řidiči nevyplatí. I když zaplatí na místě sto tisíc korun, odjet nemůže. Na 48 hodin ho znehybníme řetězy. Až je přijdeme uvolnit, opět postavíme váhy a řekněme: ‚Najeďte!‘ Pokud znovu odmítne, opět platí,“ popisuje Bergman s tím, že možnost odmítnout vážení je česká anomálie.
Pozornosti inspektorů neujdou ani auta, která černým dýmem z výfuků obtěžují motoristy jedoucí za nimi. „Na osobní auta sice tolik necílíme, ale pokud před námi jede výrazně kouřící auto, kontrole se nevyhne,“ zdůrazňuje šéfinspektor.