Článek
Policie ČR
Dopravní i pořádková složka policie je hlavní orgán pro kontrolu řidičů i cyklistů.
Co kontroluje: Může zastavit vozidlo i cyklistu, kontrolovat doklady, provést dechovou zkoušku, zkontrolovat technický stav nebo povinnou výbavu auta či kola.
Co hrozí řidičům: Za odmítnutí zastavit nebo ujíždění policii hrozí v méně závažných případech pokuta až sto tisíc korun a zákaz řízení na dva roky. Také je možné propadnutí kauce, což se využívá například u cizinců, nebo v krajním případě i zabavení vozidla. Ve vážných případech například ujíždění se zákazem řízení nebo obecného ohrožení hrozí řidiči i trest odnětí svobody až na dva i více let, podle způsobených následků.
Městská a obecní policie
Může kontrolovat řidiče v rámci přestupků proti zákonům, například za nedodržování dopravního značení, pravidel parkování, jízdu po chodníku nebo ověřit platnost dokladů.
Při důvodném podezření na alkohol mohou strážníci udělat orientační dechovou zkoušku. Pokud ukáže pozitivní výsledek, další kroky, například odborné měření, musí provést přivolaná státní policie, podobně jako testy při podezření na drogy. Řidiče, který je zjevně pod vlivem, mohou zadržet na místě až do příjezdu státní policie.
Za neuposlechnutí výzvy k zastavení hrozí pokuta až 25 tisíc korun a zákaz řízení na půl roku.
Od loňského léta může městská policie také zastavovat a kontrolovat vozidla taxislužby, kvůli kontrole oprávnění, ceníku nebo označení vozidla. Může zadržet evidenční nálepku taxi, tedy odebrat oprávnění na místě, nebo uložit kauci až 100 tisíc korun.
Pravomoc kontrol strážníků platí vždy jen na území daného města či obce, tedy například městská policie Praha nemůže kontrolovat na D1 za hranicemi hlavního města. Může se ale stát, že strážníci z většího města kontrolují i v jiné menší obci, pokud k tomu mezi obcemi existuje smlouva schválená krajským úřadem.
Celní správa
Má právo zastavit vozidlo a kontrolovat ho například kvůli přepravě zboží a daním. Nejčastěji se jedná o zbraně, omamné a psychotropní látky, vybrané výrobky jako lihoviny, tabák, cigarety, ropné produkty a tak dále.
Dále při zastavení vozidla může celník například zkontrolovat i to, zda řidič či provozovatel vozidla nemá nedoplatky vůči státu, zda má řádně zaplacené mýto či dálniční známku.
Zastavování vozidel provádí celníci obvykle samostatně, tedy bez asistence policie. Kontrolovat mohou na celém území republiky.
Dříve celní správa prováděla také nízkorychlostní vážení kamionů, této povinnosti byla zproštěná od července letošního roku. Cyklisty a další účastníky dopravního provozu celní správa obvykle nekontroluje.
Inspekce silniční dopravy
Silniční inspekce pod označením INSID funguje od července, vznikla přeměnou z Centra služeb pro silniční dopravu. Zatímco před touto změnou musela u kontrol asistovat státní policie, nyní kontroluje samostatně. Inspektoři mají stejnokroje a jejich auta modré majáčky.

Nové uniformy pracovníků Inspekce silniční dopravy
Inspekce se zaměřuje hlavně na kontroly nákladní a autobusové dopravy, vážení přetížených kamionů, kontroluje upevnění nákladu, technický stav nebo dodržování bezpečnostních přestávek řidičů. Inspektoři mohou ukládat pokuty, kauce i znehybnit vozidlo řetězy. Mohou zkontrolovat i osobní auta, pokud výrazně čoudí nebo zjevně nesplňují technické požadavky pro bezpečný provoz.
Za odmítnutí kontroly silniční inspekce hrozí ve správním řízení až pokuta 200 tisíc korun.
Anketa
Vojenská policie
Může kontrolovat civilní řidiče v blízkosti vojenských prostor nebo při zvláštních akcích, ale běžně tuto pravomoc mimo armádu nemá.
Další silniční kontrolní orgány
To jsou například pracovníci Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo středisek údržby. Sice nemohou sami zastavovat řidiče, ale mohou nahlásit závady a podezření policii.
Čím se prokazují kontroloři
Všichni výše uvedení kontroloři, jako policisté, celníci nebo pracovníci silniční inspekce, se na vyžádání musí prokázat služebním průkazem s číslem a fotografií.