Hlavní obsah

Čínské automobilky bojují o Evropu, doma vedou krvavou cenovou válku

Hlavním cílem celosvětové vývozní ofenzivy se pro čínské výrobce elektromobilů stala Evropa. Na zářijovém autosalonu v Mnichově představily automobilky BYD, Xpeng, Changan nebo Dongfeng elektrická auta s pokročilými technologiemi a cenami, které podsekávají západní modely. Firmy si vyššími maržemi v Evropě chtějí ulevit od cenové války, kterou přes sto tamních výrobců vede v samotné Číně.

Foto: ČTK

BYD Sealion 7

Článek

I s nižšími cenami, než jaké nabízejí evropské automobilky, dosahují čínští výrobci v Evropě vyšších marží v porovnání s tím, co jsou schopni vydělat na domácím trhu.

Čínské vládě se nejprve podařilo své automobilky vypiplat a pak je posunout do čela celosvětově. Podle britského listu The Economist si vedení Číny před patnácti lety uvědomilo, že její firmy nemohou soutěžit s cizími značkami u aut se spalovacími motory.

Na rychle rostoucím domácím trhu by ale podle tehdejších úvah vlády mohla vzkvétat elektromobilita, pokud dostane dost dotací a jiné podpory. Výsledkem byl příval investic, desítky nových firem a trh, kde letos mají elektrická auta tvořit až tři pětiny prodejů.

Dnes o zákazníky bojuje asi 130 domácích značek, byť jen pár z nich vyrábí ve významných objemech. Kdyby jejich továrny vyráběly celý rok na plnou kapacitu, zvládly by pokrýt poptávku dvojnásobně.

Klesají zisky, rostou ztráty

Důsledkem je drastická cenová válka. Podle japonské banky Nomura klesla průměrná cena elektrických aut za poslední dva roky o pětinu na zhruba 165 000 jüanů (480 tisíc korun). U některých modelů přišly i jednorázové slevy ve výši kolem 35 procent. Přestože prodeje dál rostou a letos by měly dosáhnout dvaceti čtyř milionů vozů, zisky firem klesly nebo narostly jejich ztráty.

Za prvních pět měsíců letošního roku klesl podle The Economist souhrnný čistý zisk odvětví včetně zahraničních automobilek meziročně o 12 procent na 178 miliard jüanů (519 miliard korun). Tlak pociťují i úspěšné domácí firmy. Čistý zisk Geely s desetinovým podílem na domácím trhu klesl za pololetí o 14 procent. Největší čínská automobilka BYD oznámila za druhé čtvrtletí propad čistého zisku o třetinu, i když tržby rostly o 14 procent. Tlak pociťují i dodavatelé, když někteří už ukončili činnost, protože automobilky odkládají platby až o šest měsíců.

Zahraniční značky na čínském trhu, které už tak těžko stačí tempu inovací místních firem, jsou na tom ještě hůř. Dřív trh ovládaly, ale podíl domácích značek vyskočil ze třetiny v roce 2020 na téměř 70 procent v prvních čtyřech měsících 2025.

Vláda proto tlačí na automobilky, aby ukončily slevy a zrychlily platby dodavatelům. Některé velkých firem se pak zavázaly platit dodavatelům do 60 dnů.

Manažeři automobilek ale míní, že nízké ceny zůstanou. I po výzvách k umírnění slev snižování cen pokračuje, jen méně nápadně. Podle Stephena Dyera ze společnosti AlixPartners výrobci aut nabízí bezplatné pojištění, nulové úroky z půjček na auta nebo bezplatné nabíjení elektromobilů.

Stella Li z BYD uvedla, že počet výrobců přesahující stovku je třeba snížit, a i kdyby jich zůstalo 20, může to být stále příliš vysoké číslo.

Výběr článků

Načítám