Hlavní obsah

Modernizace po česku: Vlaky mezi Prahou a Brnem pojedou po rekonstrukci trati o deset minut déle

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vlaky na trase Praha–Brno se 1. července vrátí na zmodernizovaný železniční koridor vedoucí přes Českou Třebovou. I přesto, že dvouletá rekonstrukce stála přes deset miliard korun, tak jízdní doba bude paradoxně o pár minut delší než před modernizací.

Foto: ČTK

Ilustrační foto

Článek

Vlaky byly během rekonstrukce trati odkloněny přes Vysočinu, což celou trasu výrazně prodloužilo. Jízdní doba se nyní po návratu na zmodernizovaný koridor zkrátí o půl hodiny, přesto bude cesta pomalejší v porovnání s dobou, kdy vlaky na stejném úseku jezdily před odklonem, zjistil server Zdopravy.cz.

Jak ukazuje nový jízdní řád Správy železnic (SŽ) s platností od 1. července, jízdní doba se prodlouží Českým dráhám (ČD) i RegioJetu. V případě RegioJetu se cesta z Prahy do Brna na hlavní nádraží prodlouží o osm minut: zatímco v roce 2021 vlak jezdil 2 hodiny a 26 minut, nyní to budou 2 hodiny a 34 minut. V opačném směru bude cesta oproti roku 2021 delší dokonce o 11 minut.

Naproti tomu jízdní doba vlaků ČD mířících z Prahy bude stejně dlouhá jako dosud (2 hodiny a 35 minut). Railjety a Metropolitany z Brna do Prahy zrychlí o minutu na 2 hodiny a 33 minut. „Ještě v roce 2019, před modernizací, však jezdily za 2 hodiny a 30 minut,“ podotkl server Zdopravy.cz.

Jízdního paradoxu i přes nákladnou rekonstrukci tratě si povšiml i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. Ten to na svém twitterovém účtu glosoval slovy: „Když už to stálo 10 miliard, tak si té cesty musíme užít déle, to dá rozum…“

SŽ: Jde nám o spolehlivost a včasnost

Mluvčí SŽ Jan Nevola ale má pro delší dobu jízdy vysvětlení. V jízdním řádu mezi Prahou a Brnem podle něj nehrají roli jen technická schopnost daného vlaku vyvinout určitou rychlost či traťová rychlost v konkrétních úsecích.

„Záleží také na vytíženosti dané trati. Z našeho pohledu by měl být jízdní řád spolehlivý a opakovatelný. Správa železnic proto při konstrukci jízdního řádu, v zájmu spolehlivosti a včasnosti jízdy vlaků zvyšuje rezervy v jízdních dobách. U linky Ex 3 mezi Prahou a Brnem je tato rezerva stanovena na 3 minuty, což jsou dvě procenta celkové cestovní doby,“ řekl Zdopravy.cz Nevola.

Vedení SŽ má nově nastavené odměny, které jsou navázány na plnění jízdního řádu. Pokud je tedy jízdní doba vlaku prodloužena, snižuje se tím riziko zpoždění a naopak se zvyšuje šance na to, že vlaky dojedou do cílové stanice včas.

Modernizace trati mezi Brnem a Blanskem stála sedm miliard korun, úpravy trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí pak přišly na další více než tři miliardy. SŽ tak za poslední dva roky investovala do trati mezi dvěma největšími českými městy přes 10 miliard korun.

Správa železnic nedostane zpět půl miliardy od Grandi Stazioni

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám